سي ويكم فروردين ماه
8/23/2008 12:39:16 AM

نخستين مورد پاستوريزاسيون

۱۴۵سال پيش در چنين روزي، نخستين مورد پاستوريزاسيون توسط "لويي پاستور" و "كلود برنارد" روي خون و ادرار سگ انجام شد.

كوزه‌هاي پاستوريزه شده توسط اين مواد، پس از ‪ ۴۷روز در همايش آكادمي علوم فرانسه در معرض ديد همگان گشوده شدند و مشخص شد كه هيچ گونه فسادي در آنها صورت نگرفته است.

پاستوريزه كردن، فرآيندي است كه طي آن مواد غذايي را حرارت مي‌دهند تا ميكروب‌هاي موجود درآنها همچون باكتري، ويروس، پروتوزوآ و كپك كشته شوند.

پس از آنكه لوئي پاستور، اين فرآيند را ابداع كرد، نام پاستوريزه را براي اين فرايند انتخاب كردند.

بر خلاف فرايند استريليزه، در عمل پاستوريزه تمام ميكروب‌هاي ماده غذايي را نمي‌كشند، بلكه طي فرايند پاستوريزه تعدادي از اين ميكروب‌ها را مي كشند تا تعداد ميكروب‌هاي باقيمانده ايجاد بيماري نكنند.

معمولا غذاها را استريليزه نمي‌كنند، چون اغلب طعم و كيفيت غذا ضمن اين عمل از بين مي‌رود.

 

سالروز تولد جوزف وولپ

۹۲سال پيش در چنين روزي، "جوزف وولپ" روانپزشك آمريكايي (با اصالت آفريقاي جنوبي) و مبتكر ايده حساسيت زدايي مبتلايان به "فوبي" از طريق مواجهه تدريجي آنان با ترس، متولد شد.

او مطالعات زيادي در مورد اضطراب و انواع رفتار درماني از جمله درمان رفتاري شناختي انجام داده است.

فوبي(‪ (phobiaبه ترس شديد از يك شي يا موقعيت يا وضعيت اطلاق مي شود.اين واكنش ترس پايدار و غير منطقي است و شديدا با واقعيت ترس بي تناسب است.

شخص فوبيك به صورت هشيارانه از شي، فعاليت يا موقعيت منبع ترس اجتناب مي كند. حضور يا پيش بيني ماهيت فوبيك ناراحتي شديد در شخص مبتلا به وجود مي آورد. اين پاسخ‌ها ممكن است به شكل يك حمله پنيك (وحشتزدگي) وابسته به موقعيت يا زمينه‌سازي شده با موقعيت در آيند.

واكنشهاي فوبيك معمولا منجر به گسستگي توانائي شخص براي عملكرد در زندگي روزمره مي‌شوند، اما برخي فوبي‌ها چنين نيستند.( مثل ترس از عنكبوت) نشانه‌هاي فوبي بسيار واضح هستند و اين امر تشخيص اين اختلال را آسان مي‌كند.

 

 اختراع نخستين ميكروسكوپ جهان با بزرگنمايي صد هزار برابر

اختراع نخستين ميكروسكوپ جهان با بزرگنمايي 100 هزار برابر

در چنين روزي در سال ‪ ۱۹۴۰نخستين ميكروسكوپ الكتروني جهان با بزرگنمايي ‪ ۱۰۰هزار برابر به وزن نيم تن و ارتفاع سه متر ، توسط دكتر " ولاديمير زووريكين" اختراع شد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services