بيست و نهم آبان ماه
9/2/2008 6:11:46 AM

سالروز تولد جيمز برترام كليپ

۱۱۴سال پيش در چنين روزي، "جيمز برترام كليپ"، بيوشيميدان كانادايي به دنيا آمد.

كليپ، به همراه "بانتينگ" و "بست" يكي از كاشفان انسولين به شمار مي‌رود.

او موفق شد از عصاره پانكراس براي استفاده در موارد باليني، انسولين استخراج كند.

تنها راه انتقال گلوكز از خون به داخل سلول‌هاي بدن به واسطه عمل هورموني به نام انسولين انجام مي‌گيرد.انسولين را غده كوچكي به نام پانكراس توليد مي‌كند كه در حاشيه معده قرار دارد.

مصرف غذاي حاوي شكر يا مواد نشاسته‌اي نظير نان و سيب زميني در حالت عادي، علامتي براي پانكراس است كه انسولين را به داخل جريان خون رها مي‌سازد.

انسولين در ادامه به گلوكز كمك مي‌كند كه وارد بافت‌هاي بدن شود و بدين صورت نقش كليد بازگشت قند خون به سطح طبيعي را ايفا مي‌كند.

تحقيقات ديگر كليپ، شامل استخراج و جداسازي هورمون "پاراتيروييد" و ابداع روشي براي اندازه‌گيري مقادير سرمي كلسيم، از او يك چهره برجسته در تاريخ بيماري‌هاي غدد درون ريز ساخته است.

 

نخستين تزريق خون مصنوعي

۲۷سال پيش در چنين روزي ، نخستين تزريق خون مصنوعي به يك بيمار در بيمارستان دانشگاه "مينه سوتا" انجام شد.

يكي از بزرگ‌ترين مشكلات پزشكان اين است كه خون، تنها براي مدت ‪ ۴۲روز در خارج از بدن قابل نگهداري است و پس از اين مدت، بايد نابود شود. به همين دليل خون مصنوعي براي علم پزشكي قدم بزرگي به پيش خواهد بود.

اينك نخستين موفقيت‌ها در اين زمينه از اسكانديناوي گزارش مي‌شود.در كشور سوئد پزشكان براي نخستين بار توانسته‌اند با موفقيت تمام بيماران را با خون مصنوعي معالجه كنند.

در تهيه خون مصنوعي از گلبول‌هاي سرخ خون‌هاي اهدا شده، يك نوع پودر توليد مي‌شود كه آن را مي‌توان سال‌هاي سال نگهداري كرد.

اين پودر به گزارش دانشمندان سوئدي در صورت لزوم مثلا در صورت وقوع يك سانحه رانندگي با مايع مخلوط شده و بدون لزوم انجام آزمايش خون به بيمار تزريق مي‌شود.

خون مصنوعي توسط دانشمندان آمريكايي تهيه شده و تاكنون بر روي هشت بيمار در شهر "استكهلم" مورد آزمون قرار گرفته است.تا پايان سال جاري قرار است ‪ ۳۰بيمار ديگر نيز از اين خون مصنوعي استفاده كنند.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا

 

سالگرد در گذشت آنسل كيز

پروفسور آنسل كيز Ancel Keys  استاد دانشگاه مينه سوتا كه صد سال عمر و تا نود و هفت سالگي تدريس كرد و كتاب نوشت 20 نوامبر 2004 درگذشت. وي در طول عمر پژوهشهاي فيزيولوژيك متعدد انجام داد. دكتر كيز با توجه به پايين بودن در صد بيماري هاي قلب و عروق در كشورهاي منطقه مديترانه و ژاپن ثابت كرد كه مصرف روغن زيتون و خوردن ميوه ، سبزي ، ماهي، نان خالص و 8 تا 9 ساعت خواب خوب و عادت به پياده رفتن و فرار از استرس باعث مي شود كه يك فرد، كمتر دچار بيماريهاي قلبي و عروق شود و عمري طولاني داشته باشد. وي همچنين خواص متعدد حبوب را كشف و توصيه كرد كه در مواردي جايگزين گوشت شوند.

    دكتر كيز در پژوهشي ديگر تاثير گرسنگي بر جسم و مغز را كشف كرد. وي كه دهها سال « بهداشت عمومي » تدريس مي كرد و رئيس آزمايشگاه تحقيقات بهداشتي مينه سوتا بود اصرار فراوان داشت كه افراد در مصرف چربي حيواني امساك كنند و اعلام كرد مرگهاي زودرس فنلاندي ها در اين است كه بيش از حد كره و پنير چرب مي خورند و بيماري هاي قلبي و عروق ميان آنان بيش از ملل ديگر است. فنلانديها كره را بر پنير اضافه مي كنند و مي خورند. كشف ديگر دكتر آنسل يافتن رابطه «خوب باقي ماندن» با خوب (درست) خوردن و خوب خوابيدن و ناراحتي خيال نداشتن ( روش زندگاني ) بود. وي رابطه مستقيم طول عمر با انتخاب شغل مورد علاقه و متناسب با استعداد و همسر متناسب را هم كشف كرد، و ترافيك بد و مشكلات در شهرهاي بزرگ و كشورهاي صنعتي را هم از عوامل چند نوع بيماري صعب العلاج و كوتاهي عمر اعلام داشت. دكتر آنسل كه چندين كتاب بهداشتي نوشته است يك فيزيولوژلست بود.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services