بيست وهشتم دي ماه
9/3/2008 5:33:54 AM

سالگرد درگذشت دکتر سید احمد سیادتی

استاد دکتر "سيد احمد سيادتي" به دنبال يک سال تحمل رنج بيماري،در سن 74 سالگي درگذشت.

استاد دکتر سيد احمد سيادتي از پيشكسوتان طب اطفال كشور، صاحب كرسي طب عفوني اطفال دانشگاه علوم پزشكي تهران، رئيس شوراي عالي نظام پزشكي و از شاگردان مرحوم دكتر محمد قريب دارفاني را وداع گفت.

وي، مرداد ماه سال گذشته به دليل ابتلا به بيماري، فعاليت‌هاي پزشکي را کنار گذاشت و از هفتم آبان ماه سال جاري براي درمان به آمريکا رفت و در آنجا درگذشت

دکتر سيد احمد سيادتي در سال 1313 در خانواده‌اي متدين در شهر سبزوار متولد شد و دوران تحصيلات ابتدايي خود را در سبزوار و دبيرستان را در مشهد به پايان رساند.

وي در سال 1332 در کنکور دانشگاه تهران رتبه پنجم را کسب کرد و به تحصيل علم طب پرداخت و پس از شش سال با رتبه اول موفق به اخذ درجه دکتري شد.

دکتر سيادتي که از دانشجويان استاد فقيد "محمد قريب" بود، شيفته اخلاق و تقوا و شخصيت دکتر قريب شد و همين مسئله او را به رشته اطفال علاقه‌مند کرد و در نتيجه به اين رشته روي آورد؛ او از محضر استاد قريب هم علم و هم اخلاق پزشکي را آموخت و در سال 1341 متخصص اطفال شد.

دکتر سيادتي که نمي خواست استاد را ترک کند، ابتدا در بيمارستان هزار تختخوابي و سپس از سال 1347 در مرکز طبي کودکان در بخش عفوني مشغول به کار شد و دانشجويان از درس‌هاي وي بهره‌مند مي‌شدند.

وي از سال 1360 به رياست بخش عفوني مرکز طبي کودکان منصوب شد.

دکتر سيادتي در سال 1365 به آمريکا رفت و در دانشگاه تگزاس در محضر پرفسور "فيليپ برونل" به تحقيقات ويروس شناسي درمورد سرخک و آبله مرغان پرداخت و به يادگيري تکنيک‌هاي آزمايشگاهي مختلف همت گمارد.

وي روش جديدي براي بررسي سريع و با مقدار بسيار کم reagent براي تشخيص آنتي بادي ويروس "واريسلازوستر" بدست آورد.

در نامه‌اي که برونل در وصف وي نوشته، سخت کوشي و علاقه دکتر سيادتي مورد تحسين وي قرار گرفته است. وي مي‌نويسد: «دکتر سيادتي خصايص شخصيتي برجسته‌اي دارد. وي يکي از سخت کوش ترين افرادي است که تاکنون شناخته ام.»

در سال 1367 دکتر سيادتي به دريافت درجه استادي دانشگاه تهران نائل شد.

وي با کمک دکتر مرندي وزير وقت به پايه گذاري 9 رشته فوق تخصصي در رشته بيماري‌هاي کودکان همت گماشت.

در سال 1375 در انتخابات نظام پزشکي حداکثر آراء را به خود اختصاص داد و از آن زمان تاکنون به عنوان عضو هيأت مديره، عضو شوراي عالي هيأت بدوي نظام پزشکي تهران بزرگ منشا خدمات زيادي به پزشکان و افراد جامعه بوده است.

وي از سال 1360 تاکنون عضو دبير هيأت ممتحنه و ارزشيابي و يا به عبارتي بورد رشته تخصصي کودکان و همچنين رشته فوق تخصصي عفوني کودکان بوده و در سامان دهي امتحانات تخصصي نقش موثري ايفا کرده است.

وي در سالهاي اول بعد از انقلاب در مجتمع آموزشي پژوهشي وزارت بهداري مدير گروه 5 بيمارستان اطفال تهران بود و نگذاشت روند علمي و آموزشي اين بيمارستان‌ها که با رفتن اساتيد به خارج از کشور دچار کمبود شده بود لطمه ببيند.

کلاسهاي درس استاد سيادتي هميشه مورد توجه دانشجويان بود و دانشجويان از محضر استاد لذت مي بردند.

وي علاوه بر تدريس، 31 تحقيق در رشته عفوني اطفال انجام داد و به نوشتن و راهنمايي 65 مقاله و رساله پزشکي همت گماشت. اين پزشک حاذق 18 کتاب پزشکي را تهيه و يا تاليف کرد.

دکتر سيادتي در85 کنگره داخلي و خارجي به عنوان سخنران حضور يافت و در امور پيشگيري و بهداشت کشور نيز کوشش‌هاي دامنه داري انجام داد که از آن جمله مي‌توان پيشگيري تب روماتيسمي با تشخيص و درمان گلودرد استرپتوکوکي درسراسر کشور با کمک معاونت پژوهشي وزارت بهداشت، بيماريابي سل و واکسيناسيون در منطقه ورامين، برنامه ريشه کني فلج اطفال و عضويت در کميته هاي مبارزه با بيماري‌هاي تنفسي حاد، سل، بيماري‌هاي واگير را نام برد.

وي عضو آکادمي اطفال آمريکا به مدت 14 سال و دبير و عضو هيأت مديره انجمن پزشکان کودکان ايران، عضو کميته امتحانات پزشکان خارجي، کميته 5 نفري بررسي علمي دانش آموختگان پزشکي خارج از کشور، شوراي عالي پزشکي براي اعزام به خارج از کشور، گروه پزشکي شوراي عالي برنامه ريزي، عضو گروه آموزشي بازآموزي متخصصان کودکان و بسياري از کميته‌هاي ديگر عهده دار بود.

پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران

پرورش جنین خارج از رحم

در چنین روزی در سال  1961  دانیل پتروچی ایتالیایی برای نخستین بار در جهان ، جنین انسان را در خارج از رحم پرورش داد او پس از آزمایش های مکرر توانست جنین انسان را که در آزمایشگاه پرورش یافته بود تا 29 روز زنده نگه دارد . این امر در نوع خود به عنوان یکی از نقاط عطف  در تاریخ علم در جهان محسوب می شود .

 

نمایش دستگاه  اشعه ایکس

در چنینن روزی در سال 1896 میلادی دستگاه  اشعه ایکس برای نخستین بار به نمایش در آمد .

 

تولد فردریش لوفلر

درچنین روزی در  سال1852میلادی ،  فریدریش لوفلر میکروب شناس  آلمانی دیده به جهان گشود . وی در رسال1880میلادی توانست عامل بیماری دیفتری را کشف کند .  این باسیل درکتاب های  پزشکی بنام باسیل لوفلرثبت شده است .

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

سالگرد در گذشت هرمان اسنلن

در چنين روزي در سال ‪۱۹۰۸ "هرمان اسنلن" چشم پزشك هلندي و مبتكر "چارت‌هاي اسنلن" درگذشت.

در چارت‌هاي اسنلن كه براي گرفتن ديد و سنجش بينايي به كار مي‌رود، ديد افراد معمولا به صورت كسرهاي اسنلن مثلا ‪ ۲۰/۲۰بيان مي‌شود.

اگر فردي ‪ ۲۰/۴۰را مي‌بيند چارتي كه اين فرد در ‪ ۲۰فوتي قادر به خواندن آن است مانند شخصي است كه ديد او ‪ ۲۰/۲۰است و مي‌تواند در فاصله ‪۴۰ فوتي چارت را بخواند.

اگر ديد ‪ ۲۰/۲۰است يعني ‪ ۱۰۰درصد ديد مورد نياز وجود دارد. در بينايي ‪ ۸۵ ،۲۰/۴۰درصد ديد مورد نياز است.

ديد بدتر از ‪ ۲۰/۴۰۰را تحت عنوان شمارش انگشتان، حركت دست، درك نور يا عدم درك نور اندازه‌گيري مي‌كنند.

 

كشف علت بيماري لژيونلاها

در چنين روزي در سال ‪ ۱۹۷۸براي نخستين بار علت بيماري لژيونلاها توسط ‪ CDCجدا شد و "لژيونلا پنوموفيلا" نام گرفت.

لژيونلاها باسيل‌هاي هوازي گرم منفي هستند كه در ارتباط با عفونت‌هاي تنفسي هستند. لژيونلا پنوموفيلا هم نوعي باكتري گرم منفي هوازي است كه در ايجاد بيماري تنفسي انسان شركت دارد.

اين باكتري به عنوان يك عامل بيماريزا اولين بار در خلال همه‌گيري پنوموني در بين لژيونرهاي شركت‌كننده در گردهمايي سال ‪ ۱۹۷۶در فيلادلفياي آمريكا معرفي شد.

در ميان ‪ ۴۲گونه شناخته شده لژيونلا تاكنون ارتباط ‪ ۱۸گونه با عفونت -هاي انساني ثابت شده‌است.

لژيونلا پنوموفيلا (بخصوص سروتيپ اول و ششم آن) به عنوان عامل عمده همه گيري انساني لژيونلوز (بيماري لژيونر و تب پونتياك) پذيرفته شده‌است.

لژيونلا اصولا باكتري آبزي بوده و قادر است در منابع و مخازن آبي داراي دما، ‪ ،PHاكسيژن و مواد غذايي متفاوت به زندگي خود ادامه دهد.

اين باكتري‌ها را مي‌توان از آب‌هاي زيرزميني، آبهاي شيرين و حتي آب هاي سطحي درياچه‌ها و باتلاق‌ها جدا كرد. وسعت انتشار باكتري لژيونلاها در طبيعت را مي‌توان به ارتباط ويژه آنها با ساير ميكروارگانيسم‌ها مربوط دانست.

همزيستي لژيونلا با آلگ‌ها و ساير باكتري‌ها به خصوص در مجموعه بيوفيلم، منابع غذايي لازم براي ادامه حيات باكتري را فراهم مي‌كند. از طرف ديگر لژيونلا مي‌تواند بعضي تك ياخته‌ها را آلوده كرده و سپس در داخل آن‌ها تكثير نمايد .اين ارتباط، شرايطي را براي باكتري بوجود مي‌آورد كه مي‌تواند به راحتي در مقابل عمليات تصفيه آب (مثل كلر زني) مقاومت كند.

به همين ترتيب لژيونلا را در منابع و مخازن آبي غير طبيعي (آبهاي لوله كشي، كولرهاي آبي و استخر ها) به فراواني مي‌يابيم.

 

سالگرد درگذشت آدولف فردريش يوهان بوتنانت

۱۲سال پيش در چنين روزي، "آدولف فردريش يوهان بوتنانت"، بيوشيميدان آلماني كه به خاطر جداكردن هورمون‌هاي جنسي (استرون) براي نخستين بار، جايزه نوبل شيمي را در سال ‪ ۱۹۳۹از آن خود كرد، درگذشت.

 

سالگرد تولد كاسپار فردريش ولف

در سال ‪ ۱۷۳۴نيز در چنين روزي ، "كاسپار فردريش ولف" فيزيولوژيست آلماني و بنيانگذار جنين شناسي مدرن متولد شد.

او اين تئوري را مطرح كرد كه ارگان‌هاي جنين به تدريج بر اثر بافت‌هاي غيراختصاصي تشكيل مي‌شوند.

"مجاري ولف" و "اجسام ولف" در جنين شناسي به نام او نامگذاري شده‌اند.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services