اول بهمن ماه
9/3/2008 5:37:10 AM

در گذشت دکتر محمد قریب

اول بهمن ماه سال 1353 هجري شمسي: دكتر محمد قريب از بنيانگذاران طب جديد اطفال در ايران به رحمت ايزدي پيوست. او از جمله نخستين گروه دانشجويان ايراني بود كه براي تحصيل طب به فرانسه رفت و با موفقيت چشمگير به ايران بازگشت. دكتر قريب به سبب فعاليت هاي ثمربخش در زمينه بيماريهاي كودكان رياست انجمن پزشكان كودكان ايران را از بدو تأسيس به عهده داشت، و بدين ترتيب بنيانگذار طب جديد اطفال در ايران شناخته شد.

برگرفته ازسايت www.irib.ir

 

در گذشت دکتر محمد قریب

درچنین روزی  در  سال 1353 هجری شمسی  دکتر محمد قریب یکی از برجسته ترین پزشکان ایرانی چشم از جهان فروبست .

او را  پدر طب کودکان ایران نام نهاده اند . وی در سال 1288 هـ.ش تحصیلات خود را در دانشکده پزشکی پاریس به پایان رساند و به عنوان استاد کرسی بیماریهای کودکان و ریاست بخش کودکان انتخاب شد . اودر سال 1317  برای همیشه به ایران آمد. در سال 1349 بیمارستان مرکز طبی کودکان را تاسیس کرد. از آثار او می توان به کتاب بیماری کودکان و کتاب مسائل و مشکلات طب نام برد. وی در سال 1353 ه. ش درگذشت .

 

معرفی درمان آبله

در چنین روزی در سال 1799 میلادی ، ادوارد جنر واکسن آبله خود را به جهان معرفی کرد .

 

سقط جنین در ایتالیا

در چنین روزی در سال 1977 میلادی ایتالیا سقط جنین را قانونی اعلام کرد .

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

سالروز درگذشت دكتر محمد قريب

۳۲سال پيش در چنين روزي، دكتر "محمد قريب" از بنيانگذاران طب جديد اطفال در ايران، چشم از جهان فروبست.

او از جمله نخستين دانشجويان ايراني بود كه براي تحصيل طب به فرانسه رفت و با موفقيت چشمگير به ايران بازگشت.

دكتر قريب به سبب فعاليت‌هاي ثمر بخش در زمينه بيماري‌هاي كودكان، رياست انجمن پزشكان كودكان ايران را از بدو تاسيس به عهده داشت و بدين ترتيب بنيانگذار طب اطفال در ايران شناخته مي‌شود.

 

سالروز تولد هوراس ولز

در چنين روزي در سال ‪" ۱۸۱۵هوراس ولز" دندانپزشك آمريكايي و يكي از پيشگامان بيهوشي با گاز خنده (اكسيد نيترو) متولد شد.

ولز براي ارايه اختراع خود در ژانويه ‪ ۱۸۴۵نمايشي در دانشكده پزشكي دانشگاه "هاروارد" ترتيب داد كه با عدم موفقيت همراه بود و باعث شد كشف بيهوشي توسط او به رسميت شناخته نشود.

نخستين بي‌حسي دنداني با اكسيد نيترو (گاز خنده) توسط "جان ام ريگز" در نهم اوت ‪ ۱۸۹۸بود كه "گاردنر كوينسي كولتون"، دندانپزشك آمريكايي به صورت گسترده از اين گاز استفاده كرد.

اكسيد نيترو را "جوزف پريستلي" در سال ‪ ۱۷۷۲كشف كرده بود.بعدها معلوم شد كه اين گاز سمي نيست،اما وقتي استنشاق شود آثار عجيبي به بار مي‌آورد و افراد مشغول كارهاي غريبي مثل آواز خواندن، دعوا كردن، و خنديدن مي‌شوند.

همين خنديدن باعث شد كه اكسيد نيترو را "گازخنده‌آور" بنامند.

در سال ‪" ،۱۷۹۹همفري ديوي" كشف كرد كه استنشاق طولاني‌تر اكسيد نيترو باعث بيهوشي موقت مي‌شود. ديوي اين گاز را روي خودش امتحان كرد و گزارش داد پس از آنكه حدود ‪ ۱۶ليتر گاز را در مدت هفت دقيقه استنشاق كرد، "كاملا مسموم" شد.

اگرچه ديوي گفت كه شايد بتوان از اكسيد نيترو در اعمال جراحي استفاده كرد، اما كسي پيشنهاد او را پيگيري نكرد و در سال‌هاي نخست سده نوزدهم تنها مصرف اكسيد نيترو، در سرگرمي‌ها بود.

 

انجام نخستين واكسيناسيون جهان

۲۰۸سال پيش درچنين روزي، نخستين واكسيناسيون جهان (بر ضد آبله) توسط "ادوارد جنر" انجام شد.

جنر پزشك انگليسي در يادداشتهاي خود مي‌نويسد: علم پزشكي هيچ راهي براي مقابله با اين غول وحشتناك نمي‌شناسد.

مطب ادوارد جنر نيز مانند مطب تمامي پزشكان آن دوران هر روز مملو از بيماران مبتلا به آبله بود. جنر شروع به تحقيق و بررسي دقيق بر روي آبله و جمع آوري اطلاعات از بيماران كرد.

او متوجه شد بيماري تمامي افراد جامعه را در بر مي‌گيرد، اما آمار مبتلايان به آبله در جمعيت روستايي كمتر است. روستاييان و به خصوص گاوداران كمتر به آبله مبتلا مي‌شدند،در حالي كه اغلب اين افراد قبلا يك بار به ابله گاوي دچار شده بودند.

آبله گاوي در انسان با علائمي مانند تب خفيف و كمي التهاب پوست همراه است و بيمار به سرعت بهبود مي‌يابد.

ادوارد جنر حدس مي‌زد ابتلا به آبله گاوي سبب ايمني اين افراد نسبت به آبله انساني شده است. پس از مدتي تحقيق، جنر مطمئن شد كه حدس او درست است و تصميم گرفت براي اثبات نظريه خود دست به آزمايش خطرناكي بزند.

جنر چاقوي كوچك جراحي خود را با چرك آبله گاوي آلوده كرد و سپس بازوي "جيمز فليپ"،پسربچه هشت ساله باغبانش را با چاقوي آلوده به چرك خراشيد.با با ورود عامل بيماريزا، پسرك مبتلا به آبله خفيف گاوي شد و به سرعت بهبود يافت.

شش هفته بعد نوبت مهمترين قسمت آزمايش فرا رسيد. اين بار جنر چرك آبله انساني را به پسرك تزريق كرد. با وجود آنكه اين آزمايش با خطر مرگ همراه بود،اما باغبان ادوارد جنر و خانواده او افتخار مي‌كرد كه بهترين پزشك منطقه پسر آنها را براي مهم‌ترين آزمايش تاريخ پزشكي انتخاب كرد.بعد از تزريق چرك هيچ اثري از ابتلا به ابله در پسرك ديده نشد.

ادوارد جنر آزمايش خود را دو ماه بعد نيز تكرار كرد. اين بار نيز هيچ نشانه‌اي از بيماري ديده نشد و بدين ترتيب درستي نظريه او را ثابت شد.

جنر آزمايش خود را واكسن ناميد كه برگرفته از نام علمي آبله گاوي ‪ variolae vacciniaeدر زبان لاتين است.

انتشار نتيجه تحقيق او با سر و صداي زيادي در سراسر اروپا همراه شد.

موسسه تحقيقاتي سلطنتي لندن، نتيجه آزمايش ادوارد جنر را ارزشمند ارزيابي و از اين پزشك دهكده حمايت كرد. در مدت زمان كوتاهي تمامي مراكز پزشكي دنيا خواستار ارتباط با جنر و دستيابي به نتايج تحقيقات او شدند.

نتيجه تحقيقات جنر به زبانهاي مختلف دنيا ترجمه و منتشر شد. شش سال بعد از واكسينه شدن جميز فليپ هشت‌ساله، تنها در انگلستان نزديك به نيم ميليون نفر عليه آبله واكسينه شدند و واكسيناسيون به سرعت در تمام دنيا گسترش يافت.

ادوارد جنر تمام عمر و ثروت خود را صرف ريشه كن كردن بيماري آبله كرد، اما آرزوي بزرگ او ‪ ۲۰۰سال بعد، در سال ‪ ۱۹۸۰ميلادي و زماني به حقيقت پيوست كه سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد كه آبله براي هميشه در تمامي جهان ريشه‌كن شد.

 

سالروز تولد كنراداميل بلوخ

در چنين روزي در سال ‪" ،۱۹۱۲كنراداميل بلوخ" بيوشيميدان آلماني الاصل آمريكايي و برنده جايزه نوبل فيزيولوژي و پزشكي سال ‪ ۱۹۶۴به خاطر كشف چگونگي سنتز طبيعي كلسترول و اسيدهاي چرب ، متولد شد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services