دوم اسفند ماه
9/7/2008 2:28:36 AM

در گذشت اسپینوزا

در چنین روزی در سال 1677 میلادی اسپینوزا فیلسوف بر جسته آلمانی در سن 44 سالگی در گذشت . باروخ اسپینوزا، فیلسوف ماتریالیست هلندی در سال 1632 میلادی  در شهر آمستردام پایتخت هلند دیده به جهان گشود . وی فردی  کوشا اما گوشه گیر بود . اسپینوزا  پس از فرا گیری  زبان های مختلف به مطالعه گسترده ای در حوزه  فلاسفه یونان و آثار فیلسوفان  اسکولاستیکی زد . وی در اثر  سل درگذشت. افکار و آراء دکارت مایه آرامش خاطر بسیارى از دانش‏پژوهان گردید و اندیشمندان بزرگی  مانند لایب نیتز اسپینوزا و مالبرانش نیز در تحکیم مبانى فلسفه جدید کوشیدند ولى به هر حال این کوششها نتوانست نظام فلسفى منسجم و داراى مبانى متقن و مستحکمى را به وجود بیاورد . لایب نیتس  ،  مالبرانش و اسپینوزا  اجمالا عقیده دکارت  را در باب محسوسات و اینکه محسوسات حقائق نیستند و هم چنین عقیده وى را در باب معقولات و فطریات و یقینى بودن آنها با اختلاف جزئى پذیرفتند.  این جماعت را از آن جهت که به معقولات غیر مستند به حس قائل هستند عقلیون مى‏خوانند .  این دانشمندان بر این عقیده اند که معقولات ارزش یقینى و معرفتى دارند و اما محسوسات تنها داراى ارزش عملى مى‏باشند . اصول فلسفه دکارت، تورات، انجیل، نامه های سنگ، رساله سیاست، رساله اخلاق، الهیات و فلسفه، تصورات متافیزیک، رساله بهبودی فردی، رساله اپی کتت و عناصر فلسفه هوبس از مهمترین آثار اسپینوزا هستند . 

 

تولد  آرتور شوپنهاور

در چنین روزی شوپنهاور فیلسوف  مشهور  آلمانى در سال 1788 در آلمان به دنیا آمد   . وی  سر دسته بدبینان جهان بشمار رفته زندگى را سراسر رنج و الم و دنیا را غمخانه و ماتمکده مى‏داند. او  بیشتر به حال انزوا مى‏زیست و تا آخر عمر به حال تجرد بسر برد . گویند از جوانى گرفتار توهمات و بیم‏هاى بى اساس بود و از کمترین چیزى به وحشت مى‏افتاد و نیز گویند وى بد بینى را از اجداد خویش بارث برده است .  پدرش نیز که شغل بازرگانى داشت همواره افسرده خاطر و ملول بود و بالاخره خود کشى کرد . شوپنهاور شخصا در زندگى ناگواریها و محرومیتهاى زیاد دیده کتابها و نوشته‏هایش در زمان خودش طالب پیدا نکرده و مردم رغبتى به خواندن آنها نشان نداده‏اند وى بنا گذاشت در دانشگاه برلن بتدریس فلسفه بپردازد اما در رشته‏اى که بنا بود تدریس کند غیر از سه نفر از افراد غیر مستعد کسى دیگر ثبت نام نکرد بالاخره در صدد برآمد معلومات و اندیشه‏هاى خود را به همسایه خود که زنى خیاط بود تلقین کند لکن کار مباحثه آنها به نزاع و کتک کارى کشید و زن در دادگاه اقامه دعوى نمود و دادگاه شوپنهاور را به جرم ضرب و جرح محکوم به غرامت کرد . شوپنهاور بر خلاف دکارت و پیروانش به معلومات و تصورات ناشى از عقل معتقد نیست منشا همه تصورات و مبدا همه علوم را حس مى‏داند و کار عقل را فقط تصرف در فرآورده‏هاى حواس مى‏داند . وی از اینرو ایده آلیست‏شمرده شد که جمیع معلومات را بى‏حقیقت مى‏داند و جهانى که بوسیله حس و شعور و عقل دریافته مى‏شود که جهان ماده است آنرا ذهنى و نمایشى محض مى‏داند بلکه بر خلاف اسقف برکلى که وجود ادراک و قوه ادراک کننده را حقیقى مى‏پنداشت وى وجود آن دو را نیز بى‏حقیقت مى‏داند لکن در عین حال یک چیز را حقیقت مى‏داند و آن اراده است و مى‏گوید حقیقت جهان اراده است و انسان بحقیقت‏خودش که اراده است‏بدون وساطت‏حس و عقل پى مى‏برد .وی معتقد است   اراده در ذات خود یک حقیقت مطلق و مستقل بالذات و خارج از حدود مکان و زمان است و تمام حقایق جهان درجات و مراتب اراده مى‏باشند . بنا بر این شوپنهاور هر چند جهان معلومات را بى‏حقیقت مى‏داند و از این جهت ایده آلیست‏خوانده مى‏شود اما بیک جهان حقیقى قائل است که ما وراء جهان معلومات است و آن جهان بوسیله حس و شعور و عقل دریافته نمى‏شود و آن جهان اراده است و از این جهت مى‏توان وى را رئالیست‏خواند .او در  سال 1860 در گذشت ‏( مرتضی مطهری ، اصول فلسفه روش رئالیسم)

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

ساختار مولكول دي ان اي كشف شد

 ‪ ۵۴سال پيش در چنين روزي، ساختار مولكول "دي ان‌اي ‪ "DNAتوسط "فرانسيس كريك"، "جيمز واتسون" و "موريس ويلكينز" كشف شد.

اين دانشمندان با كشف ساختار مارپيچ مولكول دي ان‌اي ‪ DNAبه رشد دانش زيست شناسي مولكولي جديد و مهندسي ژنتيك كمك اساسي كردند.

لقب "شواليه" يكي از تازه‌ترين سري جوايزي است كه واتسون، به خاطر موفقيت‌هايش دريافت كرده‌است.

واتسون، يكي از افرادي بود كه پروژه "مجموعه كامل ژن‌هاي بشر" را آغاز كرد. هدف از اين پروژه، درك مفهوم "كد زندگي" يا پي بردن به اسرار نهاني بشر بود.

كشف واتسون و همكارانش، نقطه شروع فناوري جنجال برانگيز و قدرتمندي بود كه شامل مهندسي ژنتيك، پژوهشهاي سلولي و اثر انگشت ژنتيكي است.

در سال ‪ ۱۹۵۳مشخص شد كه دي ان‌اي ‪ DNAمولكولي است كه اطلاعات زيست شناسي مربوط به زنده ماندن تمام موجودات را حمل مي‌كند. پروژه "مجموعه كامل ژن‌هاي بشر" چند دهه بعد از كشف ‪ ۱۹۵۳شروع شد. هدف اين پروژه، كشف مشخصات هر يك از سه ميليارد اعضاي تركيبي اين مولكول بود.

 

سالروز تولد كارل پيتر هنريك دام

۱۱۲سال پيش در چنين روزي ، "كارل پيتر هنريك دام" بيوشيميدان دانماركي به دنيا آمد.

دام، برنده جايزه نوبل فيزيولوژي و پزشكي ‪ ۱۹۴۳به خاطر پژوهش هايش در مورد مواد ضد خون ريزي و كشف ويتامين "‪ "Kبه همراه "ادوارد آدلبرت دويزي" محسوب مي‌شود.

جايزه نوبل همچنين به دليل جداسازي و ساخت ويتامين ‪ Kو به كارگيري آن در اعمال جراحي به اين دو اعطا شد.

ويتامين ‪ Kيكي از ويتامين‌هاي موثر در استخوان‌سازي است. اين ويتامين كه به ويتامين انعقاد خون مشهور است،در منابع غذايي نظير سبزيجات با برگ سبز مثل كاهو، اسفناج، كلم بروكلي و گوجه فرنگي وجود دارد و از طرفي در روده توسط باكتري‌ها ساخته مي‌شود.

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در طي مصرف ويتامين ‪ Kاهميت دارد، منع مصرف آنتي بيوتيك است.

آنتي بيوتيك سبب از بين رفتن باكتري‌هاي طبيعي روده مي‌شود و لذا بايستي از مصرف طولاني مدت و بي‌مورد آن پرهيز شود.

 

نخستين جراحي مغز در آمريكا انجام شد

در چنين روزي در سال ‪ ،۱۹۰۲نخستين جراحي مغز در آمريكا توسط نخستين جراح مغز اين كشور دكتر "هاروي كوشينگ" انجام شد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services