بيست و سوم اسفند ماه
9/7/2008 2:48:40 AM

سالگرد درگذشت فريدريش تئودور فون فرريكس

۱۲۲سال پيش درچنين روزي "فريدريش تئودور فون فرريكس" دانشمند آلماني و بنيانگذار پاتولوژي تجربي درگذشت.

فرريكس، معيارهاي تشخيصي " ام اس" را تكميل كرد و توصيف دقيق تري از بيماري ارايه داد.

وي فازهاي بهبودي را به عنوان يكي از تابلوهاي باليني و تشخيصي بيماري مطرح كرد و بعلاوه نخستين توصيف را از اختلالات رواني در بيماري ام.اس ارايه داد.

در سال ‪ ۱۸۲۲بيماري ام.اس در يكي از نوادگان جرج سوم ، پادشاه انگلستان رخ داد . شروع بيماري او با تاري ديد بود، بعد از ‪ ۱۰ماه دچار دوربيني و بعد از آن دچار فلج اندام تحتاني شد و بعد از ‪ ۲۶سال به علت "ام.اس" فوت كرد.

سرانجام ‪ ۲۵سال بعد، چند آناتوميست فرانسوي ضايعاتي را ضمن تشريح آسيب- شناسي در نخاع و مغز شرح دادند، اما آنان نتوانسته بودند نامي براي آن عنوان كنند و تنها به توصيف ضايعات پرداختند و آن را منوط به خستگي مفرط مي‌دانستند.

پس از آن در سال ‪ ۱۸۶۸ميلادي، "ژان مارتين شاركو" شرح حالي از يك بيمار ارايه مي‌دهد و سپس با توصيف آسيب شناسي بيماري، " مولتيپل اسكلروزيس " يا ام.اس را معرفي و واژه فرانسوي "اسكلروز آن پلاك" را براي آن انتخاب مي‌كند.

وي، اعتقاد داشت كه علايم و مشكلات بيماران مبتلا به ام.اس در صورتي كه اعصاب آنان با استفاده از اين روش ها، پيام‌ها را سريعتر انتقال مي‌دهد، از بين خواهد رفت و بهبود خواهند يافت.

وي، همچنين به بيماران دچار "ام.اس" طلا و نقره تزريق مي‌كرد ، زيرا چنين تزريقاتي به نظر مي‌رسيد كه در درمان بيماري سيفيليس با برطرف نمودن علايم عصبي آنها مفيد باشد.

بااين حال هيچكدام ازدرمان‌هاي دكتر شاركو كه در آن زمان براي بيماران مبتلا به ام.اس ارايه نمود موثر نبودند.

 

سالروز تولد توماس لادر برونتون

در چنين روزي، در سال ‪ ۱۸۴۴نيز "توماس لادر برونتون" كه نقش مهمي در رشد دانش فارماكولوژي به عنوان يك رشته مستقل داشت، به دنيا آمد.

شهرت برونتون به دليل كشف اثر "اميل نيتريت" در درمان آنژين قلبي است.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا

 

سالروز تولد پل ارلیخ

در چنین روزی در سال 1854 میلادی ارلیخ باکتریولوژیست آلمانی به دنیا آمد . وی در سال 1908 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

 

سالروز تولد موریس مرلو پونتی

در چنین روزی در سال 1908 میلادی موریس مرلوپونتی فیلسوف فرانسوی به دنیا آمد . یکی از آثار او «انسان دوستی و خشونت » نام دارد . وی  همکار ژان پل سارتر است وازاین جهت تا حدود زیادی اندیشه های وی به سارتر شباهت دارد . این کتاب را روشنک داریوش در سال 1374  منتشر کرد. مترجم در مقدمه این کتاب در باره مرلوپونتی می نویسد :  "مرلو پونتی  می کوشد خواننده را از ساده نگری به مسائل برحذر دارد، می کوشد مشکلات را در روند تاریخی مطرح کند... مشکلاتی که تاریخی هستند نه به این معنا که روند تاریخ به خودی خود پاسخی به آنها داده باشد. همان مشکلات یا مشکلات مشابه همواره مطرح هستند و تا زمانی که بشر برای بشر وسیله است و نه هدف تا زمانی که انسانها جهت تغییر خود دست به اقدامات سیاسی و اجتماعی می زنند، مطرح خواهند بود "

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services