بيست و چهارم اسفند ماه
9/7/2008 2:49:48 AM

سالگرد تولد ابن سینا

درچنین روزی در سال370هجری قمری  ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا  ، معروف به شیخ الرییس پزشک ، ریاضیدان ، فیلسوف و منجم ایرانی  در خرمثین از توابع بخارا به دنیا آمد . وی در هجده سالگی    چنانکه خود نوشته است از تعلم همه علوم فارغ شد و دربیست و یک سالگی دست یه تالیف و تصنیف زد . در بیست و دو سالگی پدرش در گذشت و ابن سینا متصدی شغل او شد . او بعد ها به علت  نابسامانی اوضاع سیاسی بخارا ، این شهر را ترک گفت  و به گرگانج  نزد خوارزمشاه رفت . سلطان غزنوی همان هنگام از او خواست که به غزنه رود اما بوعلی خواسته او را نپذیرفت . ابن سینا در بازگشت به گرگان با ابو عبید جوزجانی آشنا شد و هم در این سفر کتاب المختصر الاوسط ، کتاب المبدا والمعاد و مقداری از کتب قانون و نجات را تالیف کرد .حکیم  ابو علی  سینا در حدود 405 ه ق به ری رفت و در اوایل سال بعد به قزوین عزیمت کرد و از آنجا با سفر به همدان در این شهر  رحل اقامت گزید و نه سال در آن شهر ساکن بود تا اینکه در میان دیلمیان به وزارت رسید . بر اثر سعایت معاندان شیخ پس از وزارت ، چهار ماه به زندان افتاد و در این مدت چند کتاب و رساله مهم تالیف کرد . ابن سینا تا آخر به در خدمت علاء الدوله کاکویه بود تا آنکه در سال 428ه . ق در همدان در گذشت . پیکر او در همدان  مدفون است . در مشرق زمین فلسفه یونانی هیچگاه مفسری با عمق و دقت ابن سینا نداشته است . وی  آرای  آنان را با نظرات یکتا پرستی اسلام در هم می  آمیخت و به این طریق در فلسفه مشا مباحثی آورد که در اصل یونانی آن سابقه ای نداشته است . او در حوزه علم طبابت نیز استادی حاذق و طبیبی عالم بود به گونه ا ی که بسیاری از بیماری های صعب العلاج آن دوران را درمان می کرد . وی  در حوزه نجوم و ریاضی نیز صاحب رای است .

برگرفته از خبرگزاري مهر

 

سالگرد تولد اي.دونال توماس

۸۷سال پيش در چنين روزي، "اي.دونال توماس" پزشك آمريكايي وبرنده جايزه نوبل فيزيولوژي وپزشكي سال ‪۱۹۹۰ به دنيا آمد.

توماس اين جايزه را به خاطر پيوند مغز استخوان در درمان لوكمي حاد دريافت كرد.

سرطان خون(لوكمي يالوسمي) نوعي‌سرطان است كه سلول‌هاي خوني و مغز استخوان را درگير مي‌كند. سرطان خون شايع‌ترين نوع سرطان در كودكان محسوب مي‌شود.

خون ازمايع لزجي به‌نام پلاسما و ياخته‌هاي شناور در آن كه به وسيله مغز استخوان توليد مي‌شود، تشكيل شده است. مغز استخوان ماده‌اي نرم و اسفنجي شكل است كه داخل استخوان‌ها يافت مي‌شود.

اين ماده حاوي ياخته‌هايي است كه ياخته‌هاي مادر يا سلول پايه(‪(stem Cell ناميده مي‌شوند و وظيفه آنها توليد ياخته‌هاي خوني است. در اين ميان سرطان خون نوعي بيماري پي شرونده و بدخيم اعضاي خونساز بدن است كه با تكثير و تكامل ناقص گويچه‌هاي سفيد خون و پيش سازهاي آن در خون و مغزاستخوان ايجاد مي شود.

لوسمي يا لوكمي ريشه در زبان لاتين به معناي خون سفيد دارد و فرآيند تكثير ، خون‌سازي و ايمني طبيعي بدن را مختل مي‌كند. اجتماع اين ياخته‌هاي سرطاني در خارج از مغز استخوان موجب تشكيل توده‌هايي در اندام‌هاي حياتي بدن نظير مغز يا بزرگ شدن غده‌هاي لنفاوي ، طحال ، كبد و ناهنجاري عملكرد اندام‌هاي حياتي بدن مي‌شود.

سرطان خون براساس طيف ، شدت و سرعت پيشرفت روند بيماري به دو دسته حاد و مزمن‌تقسيم مي‌شود و با توجه به نوع ياخته موجود در بافت مغز استخوان كه دچار تراريختي و سرطان شده است تعريف مي‌شود و اشكال مختلفي از اين نوع سرطان وجود دارد كه هر كدام نشانه‌ها و عوارض خاص خود را دارند.

 

سالروز تولد جان اسنو

درچنين روزي درسال ‪" ۱۸۱۳جان اسنو" پزشك انگليسي كه از پيشگامان اپيدميولوژي شناخته مي‌شود به دنيا آمد.

او در جريان وباي ‪ ۱۸۵۴لندن ، تئوري خود مبني بر انتشار اين بيماري از طريق آب آلوده را ارايه كرد.

اين درحالي است "سرادوين چادويك" پزشك و مصلح اجتماعي انگليسي كه زندگي خود را به انجام اصلاحات در سيستم‌هاي آب و فاضلاب اختصاص داد، اعتقاد داشت كه همه‌گيري وبا به صورت خود به خود و بر اثر آلودگي ايجاد مي‌شود و عامل ايجادكننده خاصي ندارد.

 

سالروز تولد فرانسيس سيلويوس

۲۹۳سال پيش نيز در چنين روزي، "فرانسيس سيلويوس" پزشك وشيمي‌دان هلندي كه از پيشگامان علم پزشكي نوين است ، به دنيا آمد.

سيلويوس يكي از كساني بود كه طبابت براساس اخلاط چهار گانه را رد كرد و پزشكي را بر مبناي آناتومي و شيمي بيان كرد. قنات سيلويوس به نام وي نامگذاري شده است.

 

سالروز تولد اميل فون برينگ

در چنين روزي در سال ‪" ۱۸۵۴اميل فون برينگ" باكتري شناس آلماني كه به عنوان بنيانگذار ايمونولوژي شناخته مي‌شود نيز به دنيا آمد.

او نخستين جايزه نوبل فيزيولوژي و پزشكي را در سال ‪ ۱۹۰۱به خاطر درمان با سرم (ايمن‌سازي غير فعال) به خصوص عليه ديفتري دريافت كرد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services