50 درصد ایرانی ها دچار اختلالات اسکلتی عضلانی هستند
11/29/2016 1:23:06 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: نیمی از جمعیت ایران گرفتار اختلالات اسکلتی عضلانی هستند که اگر به موقع درمان نشوند، مزمن شده و سبب کاهش توان حرکتی آنها می شوند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از انجمن فیزیوتراپی، دکتر اکبر همتی اظهار کرد: بیماری های اسکلتی عضلانی در واقع اختلالاتی هستند که سیستم عصب و عضله و سایر بافت های همبند در آن را درگیر می کنند.
وی گفت: اختلالات اسکلتی عضلانی علاوه بر ناراحتی هایی که بیشتر به صورت درد خود را بروز می دهند، باعث ایجاد اختلال در سیستم حرکتی می شوند و هزینه های درمانی سنگینی را بر بیماران تحمیل می کنند.
همتی ادامه داد: با تغییر شیوه زندگی افراد و استفاده زیاد از تلفن همراه، لپ تاپ و رایانه های شخصی و افزایش کم تحرکی و همچنین تغییر الگوی بیماری ها که بیشتر ناشی از روند صنعتی شدن جوامع است، میزان شیوع این بیماری ها در حال افزایش است.
وی افزود: اختلالات اسکلتی عضلانی با علائم متفاوتی از جمله گردن درد، شانه درد، کمردرد و زانودرد نمایان می شوند؛ بطور مثال افرادی که از گردن درد شکایت دارند ممکن است علت درد گردن آنها ناشی از گرفتگی عضلات و یا مفاصل گردن به شکل آرتروز و یا آسیب دیسک های گردن باشد.
همتی گفت: جدا از روند پیری که زمینه ساز تغییرات تخریبی در دیسک و ستون فقرات گردنی می شود، مهمترین علت گردن دردها ناشی از فشار روی عضلات به علت کار سنگین، ضربه ناشی از تصادف و افتادن و یا ضربه مستقیم به گردن و همچنین وضعیت نامناسب گردن از قبیل وضعیت سر جلو آمده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از گردن دردها با درمان های فیزیوتراپی که دارای کمترین عوارض است، قابل برطرف شدن هستند، افزود: شانه درد نیز از اختلالات شایع سیستم اسکلتی عضلانی است که در برخی موارد عدم درمان، درمان غیراصولی یا مزمن شدن درد شانه می تواند منجر به خشکی مفصل شانه و در نتیجه ایجاد محدودیت حرکتی شود.
عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، ادامه داد: کمردرد که می توان گفت شایعترین شکل بیماری های اسکلتی عضلانی است، علاوه بر علت کهولت سن، در افراد جوان و میانسال غالباً به علت فشار کاری و خوابیدن و نشستن در وضعیت نامناسب رخ می دهد.
وی افزود: زانو درد نیز از شایع ترین اختلالات اسکلتی عضلانی است که به خصوص در افراد چاق شایعتر است و نبود پیشگیری و درمان به موقع می تواند منجر به ناتوانی های شدید حرکتی در این افراد شود.
همتی اظهار کرد: موثرترین درمان برای اختلالات اسکلتی عضلانی دادن آموزش های لازم از طریق رسانه ها و فضاهای مجازی در راستای پیشگیری و اصلاح شیوه زندگی است. ولی در کنار این آموزش ها یکی از موثرترین درمان های موجود در جهان برای این اختلالات، فیزیوتراپی است.
وی گفت: در درمان های فیزیوتراپی علاوه بر ارائه آموزش های لازم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها، استفاده از شیوه های درمانی تخصصی و پیشرفته از قبیل درمان های دستی، درمان های پیشرفته و جریان های رادیوفرکانسی به میزان بسیار زیادی در روند پیشگیری و درمان موثر هستند.
سمینار تخصصی فیزیوتراپی در اختلالات اسکلتی عضلانی، روزهای 4 و 5 آذر ماه جاری در تهران برگزار می شود.

تنظیم کننده: ناهید شفیعی** انتشار: گلشن

9509040


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services