سیگار می تواند درعملکرد یک سوم ژن های انسان اختلال ایجاد کند
8/26/2015 7:22:53 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران-ایرنا- عضوهیات علمی مرکز ناباروری پژوهشگاه ابن سینا گفت:حدود 21 هزار ژن در انسان شناسایی شده که یک سوم آنها می تواند در اثر مصرف سیگار دچار اختلال عملکردی شوند.

دکتر سعید آراسته در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:این ماده دخانی می تواند عملکرد تا 7 هزار ژن را تغییر بدهد؛ این تغییر عملکرد می تواند سبب بروز بیماری هایی مانند ناباروری، سرطان و بیماری قلبی - ریوی شود.
وی تاکید کرد: سیگار نکشیدن عملکرد تعدادی از ژن های انسان را به حالت اولیه و صحیح خود برنمی گردد؛ هرچند آنها از لحاظ تعدادی کم هستند ولی عوارض مهمی می توانند ایجاد کنند.
عضوهیات علمی مرکز ناباروری پژوهشگاه ابن سینا وی با اشاره به اینکه ترک سیگار سبب بهبود عملکرد سلول های مختلف می شود، افزود: در مورد اسپرم طی مدت 3 تا 6 ماه تاثیر قطع مصرف سیگار خود را نشان خواهد داد.
آراسته در باره اینکه برخی مطرح می کنند که افراد سیگاری دارای فرزند هستند و سیگار مشکلی در ناباروری آنها ایجاد نکرده است، گفت:استعمال سیگار تنها علت ناباروری نیست و کسانی که در شرایط نامناسب جسمی اقدام به مصرف سیگار می کنند دچار آسیب جدی خواهند شد و ممکن است نابارور شوند.
عضو هیات علمی مرکز ناباروری پژوهشگاه ابن سینا اظهار کرد: اگر سیگار و قلیان با هم استفاده شوند، آسیب رسانی آنها مضاعف شده و آسیب بیشتری می زند.

** سیگار و قلیان بر ناباروی مردان نقش دارند
وی بااشاره به اینکه انواع دخانیات به ویژه قلیان و سیگار در ناباروری مردان نقش دارند، گفت: اختلال در کیفیت و کمیت اسپرم، آسیب به ماده ژنتیکی اسپرم و تغییرات ِاپی ژنتیکی، سه آسیب اصلی ناشی از مصرف دخانیات است.
آراسته با اشاره به اینکه سیگار کشیدن می تواند به باروری آسیب جدی وارد کند، افزود: نتایج مطالعات نشان می دهد که مصرف سیگار تا 30 درصد در کمیت اسپرم و تا 42 درصد در کیفیت اسپرم می تواند اختلال ایجاد کند.
براساس اعلام دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حدود 10.5 میلیون نفر در کشور سیگار دود می کنند.
سالانه حداقل 50 میلیارد نخ سیگار در کشور دود می شود. سیگار سالانه باعث 50 هزار مرگ مردم در اقصی نقاط کشور شده که این مرگ ها قابل پیشگیری است و متاسفانه آمار زنان سیگاری هم رو به افزایش است.
عامل 90 درصد مشکلات ریوی، 80 درصد برونشیت مزمن، و 25 درصد سایر بیماری ها ناشی از مصرف دخانیات است.
50 درصد علت مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و سکته مغزی، مصرف دخانیات است که متاسفانه در این افراد 2 تا 4 برابر است. ابتلا به سرطان ریه در سیگاری ها 23 برابر در مردان و 13 برابر در زنان بیشتر است و نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می شوند حدود 300 گرم کم وزن تر هستند.

خبرنگار: عبدالکریم جبارپور** انتشار:حمید قدیمی

9604056


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services