نانوموتورهای تیتانیومی به جنگ باکتری های معده می‌روند
10/7/2015 4:53:59 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران – ایرنا – محققان دانشگاه کالیفرنیا نانوموتورهای کوچکی ساخته‌اند که آنتی‌بیوتیک و سایر داروها را به معده حمل می‌کند. این نانوموتورها قبل از تحویل دارو به معده، اسید معده را کاهش می‌دهند تا اثربخشی دارو به حداکثر افزایش یابد.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال ساینس، محیط معده بسیار اسیدی است، بنابراین لازمست بعضی داروها مانند آنتی بیوتیک،‌ همراه با مهار کننده‌هایی به نام مهارکننده پمپ پروتون مصرف شود تا اسید معده را کاهش دهد. سردرد، ناراحتی روده و خستگی از عوارض جانبی مهارکننده پمپ پروتون است.
محققان دانشگاه کالیفرنیا برای حل این مشکل از نانوموتورهای مولکولی استفاده کرده‌اند. این موتورها که به اندازه نصف عرض یک تار مو هستند، آنتی بیوتیک را تا رسیدن به محل مورد نظر در معده محافظت می کنند، از طرفی شیمی معده را برای مدت زمان موقت تغییر می‌دهند تا محیط مناسبی برای دریافت و جذب آنتی بیوتیک و سایر داروها باشد.
هر نانوموتور دارویی از یک هسته منیزیمی تشکیل شده که با یک لایه دی‌اکسید تیتانیوم محافظت می‌شود. این لایه نیز توسط یک لایه از جنس کیتوزان که از صدف خرچنگ گرفته می‌شود پوشانده می‌شود. لایه خارجی حاوی بار مثبت است و باعث می‌شود موتور به لایه معده بچسبد. محققان در این آزمایش آنتی بیوتیک کلاریترومایسین را توسط این موتورها به معده موش هدایت کردند. این آنتی بیوتیک برای مبارزه با عفونت‌های پوستی و تنفسی استفاده می‌شود، از طرفی با باکتری های ایجادکننده زخم معده نیز مبارزه می‌کند.
زمانی که نانوموتورها وارد معده می‌شوند، هسته منیزیمی با اسید معده واکنش می‌دهد و میکروحباب‌های هیدروژنی آزاد می‌کند. این حباب‌ها نه تنها نیروی محرکه موتورهای مولکولی را تامین می‌کنند؛ بلکه اسید معده را کاهش می‌دهند و میزان PH معده را افزایش می‌دهند تا محیط برای ورود آنتی‌بیوتیک مناسب شود؛ سپس دارو توسط نانوموتور آزاد می‌شود.
آزمایش‌های حیوانی این فناوری کاملا موفقیت‌آمیز گزارش شده است؛ ولی برای استفاده از آن در انسان به مطالعات و آزمایش‌های بیشتری نیاز است.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: سپیده کاشانی**انتشار: گلشن

9605089


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services