محققان ایرانی به فناوری ربات های نرم دست یافتند
11/26/2015 9:06:12 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران- ایرنا- محققان یک شرکت دانش بنیان وابسته به مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی توانستند به فناوری ربات های نرم (Soft Robotics) دست پیدا کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به کاربردهای گسترده این فناوری در عرصه های گوناکون از جمله پزشکی و صنعت، گفت: از این فناوری برای توان بخشی دست معلولان به خصوص افراد مبتلا به سکته مغزی، قطع نخاع و فلج مغزی، استفاده می شود.
دکتر امیرسالار جعفرپیشه ادامه داد: کارکرد دست این افراد یا دچار اختلال شده یا از بین رفته است اما با کمک این ابزار پیشرفته دست کارکرد عادی خود را پیدا می کند و این افراد می توانند نیازهای روزه مره خود را برطرف کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه این ابزار باید روی دست این افراد نصب شود، گفت: این وسیله، شبیه یک دستکش اندکی ضخیم است که روی دست نصب می شود و امکان باز و بسته شدن انگشتان فرد معلول را فراهم می آورد.
دکتر جعفرپیشه افزود: آزمایش کلنیکی روی محصول انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جاری با اخذ مجور از اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی بتوانیم این محصول را وارد بازار کنیم.
وی اظهار کرد که دانشگاه های MIT و هاروارد آمریکا هم در این زمینه در حال تلاش برای دستابی به این فناوری هستند اما فعالیت آنان تاکنون منجر به تولید محصول نهایی نشده است و ادعا کرده اند تا پایان 2017 میلادی محصول را وارد بازار می کنند.
وی توسعه این فناوری را به مثابه، انقلابی در بهبود کیفیت زندگی معلولان دانست و افزود: مجموعه نرم افزارهای این مجموعه مشتمل بر تکالیف یادگیری حرکتی، سنجش کیفیت و کمیت اجرای تمرینات و محیط های بازی گونه تعاملی است که امکان اجرای پروتکل های توانبخشی مختلف را برای متخصصان فراهم می کند.

خبرنگار: عبدالکریم جبارپور

9607119


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services