اطلاعات ژنتیکی بیش از 56 هزار نمونه خون بند ناف استخراج شده است
11/17/2017 11:15:39 PM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته رویان به استخراج اطلاعات ژنتیکی نمونه های خون بندناف اشاره کرد و گفت: تا کنون اطلاعات ژنتیکی 56 هزار و 392 نمونه فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر مرتضی ضرابی روز چهارشنبه در نشست خبری دستاوردهای این مجموعه به مناسبت روز جهانی بانک خون بند ناف افزود: تاکنون بیش از 90 هزار نمونه خون بندناف اعم از بانک خصوصی و عمومی ذخیره سازی شده است
وی به روند مطلوب ذخیره سازی خون بند ناف در سال جاری اشاره و اظهار کرد: در هفت ماهه امسال 9 هزار و 433 نمونه و در سال گذشته حدود 13 هزار نمونه خون بندناف ذخیره سازی شده است.
ضرابی اظهار کرد: 54 درصد نمونه های خون از پسران و بقیه دختران هستند. 14 درصد نمونه های خون بند ناف از زایمان های طبیعی و 86 درصد هم از زایمان سزارین است.
وی با اشاره به اینکه حجم خون بندناف در زایمان طبیعی بیشتر است، اظهار امیدواری کرد که زایمان طبیعی بیشتر شود.

** به دانش فنی ذخیره سازی سلول های بنیادی ریشه دندان شیری دست یافتیم
مدیرعامل شرکت بن یاخته رویان به دستاوردهای جدید این مجموعه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه به دانش جداسازی و ذخیره سازی سلول بنیادی از داندان های شیری و عقل دست یافتیم.
ضرابی اظهار کرد که این سلول های بنیادی در اختلالات عصبی، غضروف، ماهیچه و استخوان کاربردهای خوبی دارد که ما هم مانند برخی از مجموعه در حال فعالیت در این زمینه هستیم.
وی ادامه داد که هنوز وارد مرحله بالینی نشده ایم و امیدوار تا اوایل سال 1397 وارد مرحله درمانی شویم و بتوانیم خدمات مناسبی به بیماران ارائه دهیم.
وی به دیگر طرح های در دست اقدام اشاره کرد و گفت: پرده آمنیوتیک، سرم خونی بندناف، پارانشیم بند ناف، پلاسما بندف از جمله طرح های توسعه ای این شرکت است.
ضرابی با اشاره به اینکه پرده آمنیوتیک در زخم پای دیابتی و سوختگی کاربردهای خوبی دارد، افزود: سرم خون بندناف محیطی مناسب برای کشت است که در حال حاضر دور ریخته می شود.

** هزینه هر نمونه خون بند ناف 35 تا 40 هزار یورو است
وی هزینه هر نمونه بندخون ناف را 35 تا 40 هزار یورو اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه هزینه انتقال هر نمونه خون بند ناف زیاد است، باید تعداد نمونه بانک خون بند ناف افزایش یابد که در این مسیر گام برمی داریم.
ضرابی ادامه داد که ذخیره سازی مناسب خون بند ناف علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، زمینه صادرات نمونه ها یه سایر کشورها و مراکز پیوند خارجی را فراهم می کند.
وی به آلودگی میکروبی نمونه های خون بند ناف اشاره کرد و گفت: آلودگی میکروبی نمونه در کشور کمتر از نیم درصد است که این کار در فرایند جمع آوری، انتقال یا آزمایشگاه با آموزش همکاران محقق شده است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان بیان کرد: آمار جهانی در این زمینه 3 تا 5 درصد است که ما با تلاش همکاران به کمتر از نیم درصد رسیدیم.
وی انعقاد تفاهم نامه با کشورهای عمان، لبنان، آذربایجان و عراق اشاره کرد و گفت: در صدد هستم خدمان بانک خون بند ناف را در این کشورها ارائه کنیم.
ضرابی بیان کرد: تاکنون 39 نمونه خون بند ناف از امارات متحده عربی و اقلیم کردستان عراق در بانک خون بندناف این مجموعه ذخیره سازی شده است که امیدواریم این روند با شتاب بیشتری ادامه یابد.
وی به ویژگی های بانک خون بند ناف اشاره گکرد و گفت: کاهش احتمال رد پیوند، کاهش خطر انتقال آلودگی ویروسی و در دسترس بودن تعداد زیادی از واحدهای خونی از ویژگی های بانک خون بند ناف است.
ضرابی اظهار کرد: در حال حاضر 750 هزار نمونه در بانک عمومی دنیا و نزدیک به 3 میلیون نمونه در بانک های خصوصی جهان ذخیره سازی می شود که در داخل کشور این تعداد به 100 هزار مورد رسیده که 15 هزار نمونه در بانک عمومی و 85 هزار نمونه در بانک خصوصی جمع آوری شده است.

خبرنگارعبدالکریم جبارپور ** انتشار: گلشن

9608104


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services