کوچکترین ابزار ضبط اطلاعات زیستی ساخته شد
11/26/2017 12:08:43 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران – ایرنا - محققان دانشگاه کلمبیا تکنیک جدیدی را ابداع کردند که امکان استفاده از باکتری‌ها را به عنوان ابزاری برای ذخیره اطلاعات زیستی فراهم می‌کند.

به گزارش روزشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، در این شیوه محققان به جای این که یک ابزار جدید را از ابتدا طراحی کرده و بسازند، از ساختاری زنده بدن یک باکتری استفاده کردند. در واقع محققان باکتری Ecoli را به گونه‌ای دستکاری کردند که تمام اطلاعات مربوط به تعامل خود را با اندام‌های داخلی بدن به همراه زمان وقوع هر رخداد ثبت و ضبط کرده و در اختیار آن‌ها می‌گذارد.
سیستم ایمنی بسیاری از باکتری‌ها از نوع CRISPR-Cas است و عملکردی شبیه به تابلوی اعلانات دارد. در واقع CRISPR-Cas یک ابزار طبیعی ذخیره اطلاعات است و هربار که باکتری مورد حمله ویروس‌های باکتری خوار یا باکتریوفاژ قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی، قطعه‌ای از ساختار دی ان ای مهاجم را در آن ثبت می‌کند تا در حملات بعدی بتواند مهاجم را شناسایی کرده و با آن مقابله کند.
محققان برای بهره‌برداری از این قابلیت فوق‌العاده Ecoli بخش‌های کوچکی از دی ان ای آن را که با عنوان پلاسمیدها شناسایی می‌شوند، دستکاری کردند. یکی از این پلاسمیدها مسئول ثبت زمان است و دیگری در هنگام شناسایی محرک‌های خارجی، خود را کپی می‌کند. بدین ترتیب محققان می‌توانند از باکتری برای ثبت اطلاعات و زمان وقوع محرک‌های خارجی خاص مانند ویروس‌های بیماری‌زا در بدن بهره بگیرند.
در آزمایشات اولیه مشخص شد این دستگاه ضبط اطلاعات زیستی پس از ورود به سیستم گوارش شخص موردنظر قادر است به مدت چندین روز اطلاعات را بدون وقفه ثبت و ضبط کند و می‌تواند وجود سه محرک مختلف را به‌طور همزمان ردگیری کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

مترجم: سپیده کاشانی** انتشار: گلشن

9609036


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services