ابداع ارگانیسم زنده با استفاده از دی.ان.ای مصنوعی
12/1/2017 11:30:15 PM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران-ایرنا- محققان آمریکایی در گامی بزرگ، جهت ایجاد حیات مصنوعی موفق به ابداع ارگانیسم زنده ای شده اند که از هر دو دی.ان.ای طبیعی و مصنوعی برخوردار است و می تواند پروتئین های کاملا جدید و مصنوعی ایجاد کند.

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، این کار که در مجله Nature منتشر شده است ، محققان را به ساخت پروتئین های جدید در آزمایشگاه برای درمان بیماری ها نزدیک تر می کند.
پیش از این فوید رامسبرگ، بیولوژیست شیمی در موسسه تحقیقاتی اسکریپس در لا جولا واقع در کالیفرنیا، در جریان تحقیقاتی نشان داد که گسترش الفبای ژنتیکی دی.ان.ای طبیعی به بیش از چهار حرف فعلی خود: آدنین (A)، سیتوزین (C)، گوانین (G) و تیمین (T) امکان پذیر است.
رامسبرگ و همکارانش در سال 2014، یک گونه باکتری ایی کولی (E. coli) ساختند که حاوی دو حروف غیرطبیعی X , Y بود.
در این تحقیق جدید رامسبرگ و گروهش نشان داده اند که این شکل تقریبا مصنوعی ایی کولی می تواند با گرفتن دستورالعمل هایی از این الفبای ژنتیکی هیبریدی، پروتئین های جدید بسازد.
وی گفت: این اولین بار است که یک سلول با استفاده از الفبای ژنتیکی غیر از G، C، A یا T به صورت یک پروتیین درآمده است.
این محقق خاطر نشان کرد: اگر چه تغییرات واقعی در این ارگانیسم کوچک بودند اما این موفقیت قابل توجه است. این اولین تغییری است که تا کنون در حیات ایجاد شده است.
این موضوع هدفی بود که رامسبرگ در 20 سال گذشته برای آن فعالیت کرده است . با این حال، ایجاد اشکال جدید حیات، هدف اصلی نیست. رامسبرگ خواستار استفاده از این الفبای گسترش یافته ژنتیکی برای ابداع انواع جدید پروتیین هایی است که می توانند برای درمان بیماری مورد استفاده قرار گیرند.

مترجم: درنا محمدیان ** انتشار: لیلا خطیب زاده

9609039


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services