آندومتریوز؛ پیامد ازدواج دیرهنگام
12/3/2017 11:33:32 PM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران-ایرنا-دبیراجرایی دومین کنگره بین المللی چالش‌های بالینی درمامایی، زنان و نازایی با بیان اینکه تاخیردرازدواج و فرزنددارشدن درپیشگیری ازآندومتریوزموثراست،گفت:اصلاح سبک زندگی، ورزش کردن،استفاده ازمواد غذایی حاوی فیبر،کاهش مصرف گوشت‌های قرمز و فست فودها درپیشگیری ازاین بیماری حائزاهمیت است.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا، دکتر ساغر صالح‌پور در آستانه برگزاری دومین کنگره بین المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی در ارتباط با بیماری آندومتریوزیس در زنان اظهارداشت: آندومتریوز یک بیماری خوش خیم است که بیشتر در سنین باروری برای زنان بروز می کند.
آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است. لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است.در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می‌شود. این بافت می تواند در تمام بافت‌ های بدن به جز طحال به‌وجود آید، ولی رایج‌ترین محل پدیدآمدن آن، لگن است که در این قسمت هم، تخمدان‌ ها بیشتر گرفتار اندومتریوز می‌شوند.
در آندومتریوز، بافت های اطراف ممکن است تحریک شوند و در نهایت موجب زخمی شدن بافت و چسبندگی شود.آمار دقیقی در خصوص تعداد مبتلایان وجود ندارد اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، آمار کشور با آمار جهانی مبتلایان مطابقت دارد.
پیش بینی می‌شود در کشور حدود دو و نیم میلیون نفر مبتلا به این بیماری باشند. بیشترین مشکلات این بیماری مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۴۰ سالگی است که در سن باروری قرار دارند و باید توجه جدی تر به درمان این بیماری کرد.
وی با اشاره به اینکه دو علامت اصلی این بیماری درد و ناباروری است که برای کاهش و رفع درد می توان از روش‌های جراحی و دارویی استفاده کرد، ادامه داد: برای درمان ناباروری می توان از روش‌های دارویی و تکنولوژی‌های کمک باوری همچون IVF استفاده کرد.
دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی با اشاره به اینکه این بیماری درمان تخصصی قطعی ندارد، ادامه داد:البته ژنتیک نیز در بروز این بیماری نقش بسیار مهمی دارد و زنانی که یکی از بستگان درجه ‌اول آنها مبتلا به این بیماری باشد، بیشتر احتمال دارد دچار این مشکل شوند.
دومین کنگره بین المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی25 تا 27 بهمن‌ماه سال‌جاری در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی( سالن ابوریحان) با محورهایی همچون مامایی، ژنیکولوژی، پریناتولوژی، اندومتریوزیس، یائسگی، بیماری‌های مقاربتی، سندرم تخمدان پلی کیستیک و ... با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته داخل و خارج از کشور برگزار خواهد شد.علاقمندان جهست کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت www.dtogi.ir مراجعه کنند.

خبرنگار: عادل پازیار** انتشار: گلشن

9609054


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services