بارداری عملکرد شناختی مغز را مختل می کند
1/15/2018 11:09:57 PM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران – ایرنا - محققان دانشگاه دیکن استرالیا دریافتند عملکرد شناختی مغز زنان در دوران بارداری دچار اختلال می شود؛ اما تنها خود آن‌ها و افراد نزدیک به آن‌ها متوجه این تغییرات می‌شوند.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، در این تحقیقات معلوم شد زنان باردار واقعا دچا نوعی فراموشی می‌شوند که تحت عنوان baby brain شناخته می‌شود و در اثر آن موقعیت مکانی خود یا اشیای موردنظر را از یاد می‌برند یا به کلی فراموش می‌کنند که در حال انجام چه کاری هستند.
علاوه بر این معمولا زنان باردار رشته کلام را از دست می‌دهند و نیاز بیشتری به نوشتن مطالب پیدا می‌کنند و هنگام مطالعه جملات نیز با مشکل مواجه می‌شوند.
تا کنون تلاش‌های متعددی برای مطالعه این پدیده انجام گرفته است، اما نتایج به دست آمده از این تحقیقات یکسان نیست.
محققان در این تحقیقات اطلاعات به دست آمده از 20 مطالعه را که در طول سال‌های قبل انجام گرفته مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا تاثیرات بارداری را بر حافظه و سایر کارکردهای شناختی مغز بررسی کنند.
محققان در مجموع به این نتیجه رسیدند که کارکردهای شناختی زنان باردار قطعا ضعیف تر از سایرین است. در واقع کارکردهای شناختی، حافظه و کارکردهای اجرایی زنان باردار در سه ماهه آخر بارداری به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. همچنین اختلال در عملکردهای شناختی در طول سه ماهه اول بارداری آغاز شده و تا پایان این دوران باقی می‌ماند. این ضعف عملکرد با کاهش میزان ماده خاکستری مغز در طول دوره بارداری همراه است. به اعتقاد محققان علت کاهش میزان ماده خاکستری مغز زنان باردار این است که بخش‌هایی از مغز درگیر انجام وظایف مهم مرتبط با پرورش جنین می‌شود.
برای درک صحیح تاثیر این پدیده بر زندگی زنان باردار به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما محققان معتقدند با جود ضعف عملکردهای شناختی مغز در دوران باداری، مغز قادر است فعالیت‌های روزانه را به‌طور عادی انجام دهد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Medical Journal of Australia منتشر شده است.

مترجم: سپیده کاشانی** انتشار: گلشن

9610097


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services