بیست و هشتم اردیبهشت ماه
8/25/2008 12:33:28 AM

اعلام کشف واکسن ضد سيگار

به گزارش رسانه هاي آمريا، نوعي واكسن ضد اعتياد به دود كردن سيگار توسط پژوهشگران كشف شده است. زيست شناسان و پزشكاني كه در اين باره با آنان مصاحبه شده بود گفته بودند كه اين واكسن بيش از داروهاي قبلي در افراد موثر واقع خواهد شد زيرا كه ورود نيكوتين را به رسپتورهاي آن در مغز مسدود مي كند و پس از مدتي، فرد معتاد احساس نياز به سيگار را از دست مي دهد و كساني كه بخواهند سيگار دود كنند به آن معتاد نخواهند شد. اين كشف در سالگرد درگذشت «بارب تار باكس» بزرگترين مبارز ضد دود سيگار كه هجدهم ماه مه 2003 فوت شد اعلام شده است.

برگرفته از www.iranianshistoryonthisday.com

 

سالگرد در گذشت هنري ماري لابوري

۱۲سال پيش "هنري ماري لابوري" نورولوژيست فرانسوي درگذشت.

لابوري كاشف برخي از نخستين داروهاي روانگردان از جمله "كلرپرومازين" محسوب مي‌شود.

كلرپرومازين در رفع اختلالات رواني نظير اسكيزوفرني، جنون، مانيا و نيز به صورت داروي كمكي در درمان هيجان شديد و اختلالات رواني حركتي و همچنين به عنوان داروي ضد تهوع و درمان سكسكه شديد بكار مي‌رود.

مكانيسم اثر: كلرپرومازين اثر درماني خود را به طور عمده با مهار گيرنده‌هاي پس‌سيناپسي دوپامين در سيستم اعصاب مركزي در مسير مزوليمبيك و مزوكورتيكال اعمال مي‌كند.

همچنين گيرنده‌هاي موسكاريني، هيستاميني، سروتونيني و آلفا آدرنرژيك بوسيله اين دارو تحت تاثير قرار مي‌گيرند.

علايم خارج هرمي و در مصرف طولاني مدت گاهگاهي ديسكينزي ديررس، كاهش دماي بدن (گاهي تب)، خواب آلودگي، بي‌ثباتي خلقي، رنگ‌پريدگي، كابوس شبانه، بي‌خوابي وافسردگي ممكن است ايجاد شود. آثار ضد موسكاريني نظير خشكي دهان، احتقان بيني، يبوست، اشكال در دفع ادرار و تاري ديد از عوارض شايع اين دارو هستند.

 

سالگرد درگذشت ادوارد آدولف استراسبورگر

در چنين روزي در سال ‪" ۱۹۱۲ادوارد آدولف استراسبورگر" گياه شناس آلماني كه فرآيند تقسيم شدن هسته در گياهان را شرح داد درگذشت.

او نشان داد كه اسپرم و تخمك هر كدام حاوي نيمي‌از كروموزوم‌هايي هستند كه در بدن يافت مي‌شوند.

اين گياه شناس آلماني براي نخستين بار از عبارات سيتوپلاسم و نوكلئوپلاسم استفاده كرد.

هر سلول از سه بخش اساسي غشا، سيتوپلاسم و هسته تشكيل شده است.

غشا پرده‌اي نرم است كه پيرامون سلول را مي‌پوشاند. سيتوپلاسم ماده‌اي است كه فضاي درون سلول را پر مي‌كند و در آن اجزايي به نام اندامك وجود دارد.

هسته در ميان سيتوپلاسم قرار گرفته و نقشي اساسي و اصلي را در زندگي سلول برعهده دارد.

نوكلئوپلاسم يا شيره هسته توسط يك پوشش، متشكل از دو غشا از سيتوپلاسم جدا مي‌شود. ضخامت هر غشا هسته ‪ ۱۰نانومتر است. غشا خارجي پوشش هسته در ادامه شبكه آندوپلاسمي بوده و اغلب ريبوزومهاي درگير سنتز پروتئين در مجاورت آن قرار دارند. در فواصل مشخص غشا خارجي هسته با غشا داخلي ادغام شده و منافذ هسته‌اي را به وجود آورده‌اند.

اندازه متوسط هر منفذ ‪ ۱۰۰نانومتر است. منافذ در حدود ‪ ۱/۳سطح هسته را اشغال مي‌كنند و عبور مولكولها را به درون وبيرون امكان پذير مي‌كنند.

 

سالروز تولد وينسنت دو ويژنو

۱۰۶سال پيش در چنين روزي ، "وينسنت دو ويژنو" بيوشيميدان آمريكايي و برنده جايزه نوبل شيمي سال ‪ ۱۹۵۵به دنيا آمد.

او اين جايزه را به دليل تلاش براي ساخت هورمون‌هاي پلي‌پپتيدي دريافت كرد.

هورمون‌هاي پلي پپتيدي از جنس پروتئين هستند. شكل اوليه هورمون معمولا غيرفعال است و پيش هورمون ‪ Pro-Hormonنام دارد كه تا حدودي بصورت گرانول- هاي ذخيره‌اي در سلول‌هاي ترشحي ذخيره مي‌شوند كه در زمان ترشح به داخل خون فعال مي‌شوند، مانند انسولين و يا هورمون‌هاي هيپوفيزي.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services