چهارم آبان ماه
9/2/2008 5:46:28 AM

سالروز تولد جيوواني ماريا لانچيزي

۳۵۱سال پيش در چنين روزي، "جيوواني ماريا لانچيزي"، پزشك و آناتوميست ايتاليايي به دنياآمد.

لانچيزي را مي‌توان متخصص بهداشت مدرن به شمار آورد. وي درجه پزشكي خود را در سال ‪ ، ۱۶۷۲يك ماه قبل از آنكه ‪ ۱۸ساله شود ، دريافت كرد.

وي، در سال ‪ ،۱۷۱۷نظريه‌اي بر خلاف نظريه رايج در مورد بيماري مالاريا كه آن را ناشي از آب و هواي بد مي‌دانستند، ارايه كرد.

لانچيزي مشاهده كرد، با حذف آبگيرها و مرداب‌هاي مجاور شهر، بيماري مالاريا كاهش مي‌يابد. او نتيجه گرفت كه بيماري بر اثر عامل آسيب رساني كه در اين نواحي وجود دارد و توسط پشه‌ها انتقال مي‌يابد، ايجاد مي‌شود.

مالاريا عفونتي ناشي از يك انگل تك‌سلولي، كه از طريق گزش پشه آنوفل، تزريق خون آلوده، به طور مادرزادي از مادر به كودك و يا استفاده از سوزن مشترك در بين معتادان انتقال مي‌يابد.

انگل مالاريا با گزش پشه از فردي به فرد ديگر منتقل مي‌شوند. پشه پس از گزيدن فرد مبتلا، آلوده به انگل مي‌گردد. اين انگل در بدن پشه تكثيريافته و با گزش بعدي پشه، وارد جريان خون فردي ديگر مي‌شود.

انگل پس از ورود به جريان خون فرد، به كبد مهاجرت كرده و در آنجا به سرعت رشد كرده و تكثير مي‌يابد. پس از چند روز، هزاران انگل از كبد مجددا وارد جريان خون شده و گلبول‌هاي قرمز خون را تخريب مي‌كند. برخي از انگل‌ها درون كبد باقي مانده و به تكثير خود ادامه مي‌دهند و به فواصل معين به داخل جريان خون آزاد مي‌شوند.

زندگي در شرايط شلوغ و غير بهداشتي، آب و هواي گرم و مرطوب و مناطق جغرافيايي خاص نظير آمريكاي لاتين، آسيا و آفريقا از جمله عوامل افزايش خطر ابتلاي به مالاريا محسوب مي‌شوند.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services