چهاردهم فروردين ماه
8/23/2008 12:21:13 AM

سالگرد تولد ابوعلی حسین ابن سینا

بنابر بر خی تواریخ در چنین روزی در سال 370 ه ق  ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا  ، معروف به شیخ الرییس پزشک ، ریاضیدان ، فیلسوف و منجم ایرانی  در خرمثین از توابع بخارا به دنیا آمد . وی در هجده سالگی    چنانکه خود نوشته است از تعلم همه علوم فارغ شد و دربیست و یک سالگی دست به تالیف و تصنیف زد . در بیست و دو سالگی پدرش در گذشت و ابن سینا متصدی شغل او شد . او بعد ها به علت  نابسامانی اوضاع سیاسی بخارا ، این شهر را ترک گفت  و به گرگانج  نزد خوارزمشاه رفت . سلطان غزنوی همان هنگام از او خواست که به غزنه رود اما بوعلی خواسته او را نپذیرفت . ابن سینا در بازگشت به گرگان با ابو عبید جوزجانی آشنا شد و هم در این سفر کتاب المختصر الاوسط ، کتاب المبدا والمعاد و مقداری از کتب قانون و نجات را تالیف کرد .حکیم  ابو علی  سینا در حدود 405 ه ق به ری رفت و در اوایل سال بعد به قزوین عزیمت کرد و از آنجا با سفر به همدان در این شهر  رحل اقامت گزید و نه سال در آن شهر ساکن بود تا اینکه در میان دیلمیان به وزارت رسید . بر اثر سعایت معاندان شیخ پس از وزارت ، چهار ماه به زندان افتاد و در این مدت چند کتاب و رساله مهم تالیف کرد . ابن سینا تا آخردر خدمت علاء الدوله کاکویه بود تا آنکه در سال 428ه . ق در همدان در گذشت . پیکر او در همدان  مدفون است . در مشرق زمین فلسفه یونانی هیچگاه مفسری با عمق و دقت ابن سینا نداشته است . وی  آرای  آنان را با نظرات یکتا پرستی اسلام در هم می  آمیخت و به این طریق در فلسفه مشا مباحثی آورد که در اصل یونانی آن سابقه ای نداشته است . او در حوزه علم طبابت نیز استادی حاذق و طبیبی عالم بود به گونه ا ی که بسیاری از بیماری های صعب العلاج آن دوران را درمان می کرد . وی  در حوزه نجوم و ریاضی نیز صاحب رای است .

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

سالگرد درگذشت ادوارد كالوين كندال

۳۵سال پيش در چنين روزي، "ادوارد كالوين كندال" شيميدان آمريكايي درگذشت.

كندال، يكي از برندگان جايزه نوبل پزشكي و فيزيولوژي ‪ ۱۹۵۰محسوب مي‌شود.

موضوع تحقيق كندال و همكارانش در مورد ساختار شيميايي و آثار زيستي هورمون‌هاي قشر آدرنال بود.

اهميت قشر غده آدرنال از مغز يا مدولاي آن بيشتر است. بطوريكه برداشتن اين بخش موجب مرگ مي‌شود در حاليكه تخريب و يا برداشتن بخش مدولا فقط اختلالاتي را ايجاد مي‌كند.

قشر غده آدرنال هورمون‌هايي با عنوان كورتيكوستروئيد را توليد مي‌كند كه از جنس استروئيد هستند. قشر آدرنال به ترتيب از خارج به داخل از سه لايه تشكيل شده كه بخش گلومرولا، فاسيكولا و رتيكولا سه لايه ياد شده را تشكيل مي دهند.

بخش گلومرولا كه نسبتا نازك بوده و ترشح مينرالوكورتيكوئيدها مانند آلدوسترون را بر عهده دارد ، در متابوليسم تركيبات معدني بويژه سديم و پتاسيم نقش دارد.

بخش فاسيكولا كه ضخامت بيشتري دارد و ترشح گلوكوكورتيكوئيدها مانند كورتيزول و كورتيكوسترون را بر عهده دارد كه بر متابوليسم مواد قندي اثر گذاشته و قند خون را زياد مي‌كند. همچنين بر متابوليسم پروتئين‌ها و چربي‌ها نيز نقش دارد.

و بخش رتيكولا كه در مجاورت قسمت مركزي غده آدرنال قرار دارد ترشح آندروژن‌ها را بر عهده دارد و فعاليت آنها شبيه هورمون‌هاي جنسي نر و ماده مي‌باشد.

هورمون‌هاي قشر آدرنال داراي دو اثر مهم مينرالوكورتيكوئيدي و گلوكوكورتيكوئيدي و اثرات ضعيف آندروژني هستند.

تقريبا تمام اثرات گلوكوكورتيكوئيدي مربوط به كورتيزول و اثرات مينرالوكورتيكوئيدي مربوط به آلدوسترون است.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services