چهاردهم ارديبهشت ماه
8/23/2008 12:52:47 AM

اختراع  آسپرین

در چنین روزی در سال   1889 میلادی برای نخستین بار در جهان  یک کارخانه دارو سازی در آلمان داروی مسکن  آسپرین را اختراع کرد .

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

توليد آسپرين به عنوان دارو 

كارخانه باير آلمان چهارم ماه مه ۱۸۸۹ آسپرين را كه هر چند وقت يك بار برايش يك خاصيت تازه كشف مي كنند به عنوان داروي جديد الاختراع به صورت پودر به بازار فرستاد. به اين ترتيب آسپرين يكي از قديمي ترين داروهاي دوران جديد است كه در هر نقطه از جهان به دست مي آيد و بدون نسخه دكتر به فروش مي رسد. در دهه هاي اخيرانواع مشتقات آسپرين با نامهاي مختلف به بازار آمده است. از نظر شيميايي، آسپرين يك نوع اسيد است.

    پژوهشگران پزشكي در مصاحبه هاي اخير خود گفته اند كه آسپرين براي بسياري از بيماري ها از قلب و عروق تا پيش گيري از سرطان و سكته مغزي نافع است و .... آنان افزوده اند كه كارخانه هاي داروسازي مايل به انتشار خواص آسپرين نيستند زيرا كه مصرف اين داروي بسيار ارزان و فراوان مانع از فروش داروهاي گرانقيمت آنها مي شود كه در مقايسه با آسپرين كه فرمول آن در دسترس همه كارخانه هاست تاثير بيشتري هم ندارند.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com

 

درگذشت آلبرت هوفمان

آلبرت هوفمان شيميدان سوييسي كه خواص پزشكي اين ماده شيميايي را كشف و از استفاده از آن براي مصارف روان درماني دفاع مي‌كرد به دليل سكته قلبي در منزلش در شهر بال سوييس درگذشت.

مركز مطالعات چند رشته‌اي داروهاي روانگردان مستقر در كاليفرنياي آمريكا در گزارشي پيرامون مرگ هوفمان نوشت او اين دارو را فرزند مشكل دار خود مي خواند.

هوفمان كه در سال ‪ ۱۹۰۶به دنيا آمد، در سال ‪ ۱۹۴۳زماني به خواص ال‌اس دي پي برد كه در يك تجربه آزمايشگاهي مقدار كمي ا ز آن با دستان او تماس پيدا كرد.

ال اس دي در دهه ‪۱۹۶۰به ماده مخدر محبوب گروههاي ضد فرهنگ آن زمان تبديل شد.

اما او همواره بر خواص درمان رواني اين دارو تكيه مي‌كرد و مي‌گفت جنبش ضدفرهنگي هيپي‌ها اين ماده را ربوده اند.‪ Aاين ماده شيميايي روانگردان در دهه ‪۱۹۶۰ممنوع شد اما هوفمان همواره بر اين باور بود كه ال‌اس دي براي تحليل برخي عملكردهاي مغز مفيد است و اميدوار بودد كه بتوان روزي از آن براي درمان بيماريهايي مانند شيزوفرني استفاده كرد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services