بيست و چهارم ارديبهشت ماه
8/25/2008 12:26:00 AM

سالگرد تولد دكتر كلمنس فن پيركوت

دكتر "كلمنس فن پيركوت" دانشمند اتريشي كه راه تشخيص وجود بيماري سل در بدن يك فرد از راه آزمايش پوست را كشف كرد 14 مه در سال 1874 به دنيا آمده بود. وي 55 سال زندگي كرد.

 

روزي که دختر 5 سال و 8 ماهه مادر شد!

لينا مدينا كه 27 سپتامبر 1933 در منطقه آندز كشور پرو (آمريكاي لاتين) به دنيا آمده بود 14 ماه ماه 1939 (در 5 سال و هشت ماهگي) در بيمارستان با عمل سزارين كه توسط دكتر «لوزادا» صورت گرفت يك پسر 2 كيلو و هفتصد گرمي كاملا سالم و طبيعي به دنيا آورد كه نامش را «جراردو» گذاردند. اين نخستين زاييمان از اين دست است که در تاريخ بشر ثبت شده است. خانواده لينا قبلا تصور مي كردند كه در شكم او يك تومور و يا «كيست» است كه هر روز بزرگتر مي شود و او را براي درمان اين تومور به بيمارستان برده بودند كه حاملگي تشخيص داده شد و در وقت معين، وضع حمل انجام شد.

لينا كه در سال اول دبستان بود به تحصيل ادامه داد و در 39 سالگي ازدواج كرد و پسر ديگري به دنيا آورد.

جراردو نخستين فرزند او كه 5 سال و 8 ماه از مادر كوچكتر بود در 40 سالگي بر اثر بيماري مغز استخوان كه ارتباط با حامله شدن مادر او در خردسالگي نداشت درگذشت. انتشار اين خبر و عكسهاي مادر 5 سال و هشت ماهه در جرايد آن زمان در سراسر جهان سبب شد كه خانواده ها نسبت به روابط اطفال خردسال نيز احتياط بيشتر كنند.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com

 

 نخستين واكسيناسيون عليه بيماري آبله

 ۲۱۱سال پيش در چنين روزي، "ادواردجنر"، پزشك انگليسي، نخستين واكسيناسيون عليه بيماري آبله را انجام داد.

نخستين فردي كه واكسن آبله را دريافت كرد، يك پسربچه هشت ساله به نام "جيمز فليپ" بود.

جنر، همچنين نخستين كسي بود كه از عبارت‌هاي "واكسن" و "ويروس" استفاده كرد.

وي زماني به صرافت ساخت واكسن آبله افتاد كه متوجه شد، آمار مبتلايان به اين بيماري در ميان جمعيت روستايي كمتر از ساير افراد است.

تحقيقات جنر ثابت كرد كه روستاييان، بويژه آناني كه با پرورش گاو سر و كار دارند به خاطر اين كه به آبله گاوي مبتلا مي‌شوند ، در برابر بيماري آبله مصونيت دارند.

آبله گاوي در انسان با علائمي مانند تب خفيف و كمي التهاب پوست همراه است و بيمار به سرعت بهبود مي‌يابد.

جنر، براي اثبات نتايج تحقيقاتش در مورد آبله گاوي، دست به آزمايش خطرناكي نيز زد.

اين پزشك انگليسي، چاقوي كوچك جراحي خود را با چرك آبله گاوي آلوده كرد و سپس بازوي "جيمز" كوچك ،پسربچه هشت ساله باغبانش را با آن خراشيد.با با ورود عامل بيماريزا، پسرك مبتلا به آبله خفيف گاوي شد و به سرعت بهبود يافت.

شش هفته بعد، نوبت مهم‌ترين قسمت آزمايش فرا رسيد. اين بار جنر چرك آبله انساني را به پسرك تزريق كرد. با وجود آنكه اين آزمايش با خطر مرگ همراه بود،اما باغبان ادوارد جنر و خانواده او افتخار مي‌كردند كه بهترين پزشك منطقه پسر آنها را براي مهم‌ترين آزمايش تاريخ پزشكي انتخاب كرد.بعد از تزريق چرك، هيچ اثري از ابتلا به آبله در پسرك ديده نشد.

ادوارد جنر، آزمايش خود را دو ماه بعد نيز تكرار كرد. اين بار نيز هيچ نشانه‌اي از بيماري ديده نشد و به اين ترتيب درستي نظريه او ثابت شد.

جنر، آزمايش خود را واكسن ناميد كه برگرفته از نام علمي آبله گاوي "‪ "variolae vacciniaeدر زبان لاتين است.

انتشار نتيجه تحقيق او با سر و صداي زيادي در سراسر اروپا همراه شد.

موسسه تحقيقاتي سلطنتي لندن، نتيجه آزمايش ادوارد جنر را ارزشمند ارزيابي و از اين پزشك دهكده حمايت كرد. در مدت زمان كوتاهي تمامي مراكز پزشكي دنيا خواستار ارتباط با جنر و دستيابي به نتايج تحقيقات او شدند.

نتيجه تحقيقات جنر به زبانهاي مختلف دنيا ترجمه و منتشر شد.

شش سال بعد از واكسينه شدن جيمز هشت‌ساله، تنها در انگلستان نزديك به نيم ميليون نفر عليه آبله واكسينه شدند و واكسيناسيون به سرعت در تمام دنيا گسترش يافت.

ادوارد جنر، تمام عمر و ثروت خود را صرف ريشه كن كردن بيماري آبله كرد، اما آرزوي بزرگ او ‪ ۲۰۰سال بعد، در سال ‪ ۱۹۸۰ميلادي و زماني به حقيقت پيوست كه سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد كه آبله براي هميشه در تمامي جهان ريشه‌كن شد.

 

سالروز تولد جيمز هاردي

در چنين روزي در سال ‪" ۱۹۱۸جيمز هاردي"، جراح معروف آمريكايي به دنيا آمد.

دكتر هاردي نخستين پيوند قلب از حيوان به انسان را در دانشگاه مي.سي.سي.پي در آمريكا انجام داد و از اين طريق راه پيوند قلب انسان به انسان را باز كرد.

نام دكتر هاردي كه بسياري از جراحان مشهور دنيا شاگرد او به حساب مي‌آيند، در تاريخ پزشكي با سه عنوان ثبت شده است.

گذشته از آن كه براي نخستين بار ايده پيوند قلب را او عملي كرد و در سال ‪ ۱۹۶۴نخستين پيوند قلب حيوان به انسان به دست او صورت گرفت، يك سال پيش از آن، در سال ‪ ۱۹۶۳نيز نخستين عمل پيوند ريه را به نام خود ثبت كرده بود و ‪ ۲۳سال بعد از آن هم در سال ‪ ،۱۹۸۷نخستين جراحي بود كه پيوند هم- زمان دو ريه بدون دستكاري قلب را با موفقيت انجام داد.

اگر چه، نخستين عمل پيوند قلب انسان به انسان، سه سال بعد از عمل دكتر هاردي، توسط پروفسور "برنارد"، جراح مشهور اهل آفريقاي جنوبي انجام شد، اما در واقع همان سه‌سال قبل، دكتر هاردي آمادگي پيوند قلب انسان به انسان را داشت.

او و تيمش از سال ‪ ۱۹۵۵روي اين پروژه كار كرده بودند و تنها يك اتفاق باعث شد آنان نتوانند نتايج سال‌ها تحقيقات خود را عملي كنند.

در ‪ ۲۳ژانويه ‪ ،۱۹۶۴زماني كه "بويدراش" ‪ ۶۸ساله داوطلب عمل پيوند قلب اورژانس شد، هيچ قلب انساني در دسترس نبود و دكتر هاردي تصميم گرفت از قلب شامپانزه‌هايي استفاده كند كه مطالعاتش را روي آنها انجام داده بود.

با اين عمل، بويد راش، تنها توانست ‪ ۹۰دقيقه با قلب يك شامپانزه زندگي كند و همان روز جراحي فوت كرد.

دكتر هاردي، اما، از سال ‪ ۱۹۶۴تا ‪ ،۱۹۷۷پيوند قلب گوسفند، بابون و شامپانزه را روي چهار بيمار ديگر كه اميدي به زنده ماندن با قلب‌هاي خودشان نداشتند، آزمايش كرد و همه بيماران نهايتا ظرف سه تا چهار روز جان سپردند.

تنها بيماري كه توانست با قلب يك جاندار ديگر بيش از يك هفته زنده بماند، نوزادي بود كه در سال ‪ ۱۹۸۴قلب يك بابون را دريافت كرد و ‪۲۰ روز با آن زندگي كرد.

جيمز هاردي، سرانجام ، روز بيستم فوريه ‪ ۲۰۰۴در سن ‪ ۸۴سالگي چشم از جهان فروبست.

 

سالگرد درگذشت كريستين بومر آنفينسن

۱۲سال پيش هم در چنين روزي، "كريستين بومر آنفينسن" بيوشيميدان آمريكايي و از برندگان جايزه نوبل شيمي در سال ‪ ۱۹۷۲درگذشت.

وي، اين جايزه را به دليل تحقيق در مورد ساختار "آنزيم ريبونوكلئاز" به دست آورد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services