بيست و پنجم ارديبهشت ماه
8/25/2008 12:27:23 AM

تولد الیاس متسینکوف

در چنین روزی در سال 1845 میلادی متسینکوف جانورشناس و پزشک و محقق مشهور اتحاد جماهیر شوروی سابق به دنیا آمد . وی به سال 1908 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

 

روز جهانی خانواده

همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی خانواده در کشو رهای مختلف گرامی داشته می شود . خانواده به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین در دین اسلام همواره مورد توجه  ائمه هدی علیهم السلام قرار داشته است . حفظ خانواده و صیانت از آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد اشاره قرار گرفته است  . سال گذشته  با همین هدف و به منظور تحقق اصل دهم قانون اساسی و در راستای اهداف توسعه ای ، سیاست گذاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط و نظارت بر تصمیمات خانواده ، طرح  تشکیل   شورای عالی خانواده به ریاست رییس جمهور یا معاون آن ، از  تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذشت  . این شورا متشکل از 20 عضو و اعضای آن عبارتند از : رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، وزیر بهداشت و درمان ، وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزیر کشور ، وزیر کار و امور اجتماعی ، روسای سازمان های تربیت بدنی ، بهزیستی ، صدا و سیما ، مشاور رییس جمهور در امور جوانان، رییس مرکز مشارکت زنان ، دو نفر از قوه قضاییه ، دو نفر از نهادهای غیردولتی  و سه نفر از اعضای کمیسیون های فرهنگی ، اجتماعی و حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی خواهند بود.همچنین آیین نامه اجرایی این شورا ، توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دستگاههای ذیربط طرف مدت شش ماه به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

سالروز تولد كارل ورنيكه

 ۱۵۹سال پيش در چنين روزي، "كارل ورنيكه" نورولوژيست آلماني به دنيا آمد.

اين نورولوژيست آلماني به دليل توصيف و تشريح دقيق از "اختلال آفازي"، شهرت دارد.

در كل، دو نوع از زبان پريشي به عنوان‌هاي " زبان پريشي ادراكي" و "زبان پريشي بياني" وجود دارد.

زبان پريشي ادراكي (آفازي) را در سال ‪" ۱۸۷۴كارل ورنيكه" كشف كرد.

زبان پريشي بياني نيز در سال ‪ ۱۸۶۰توسط يك پزشك فرانسوي به نام "پل بروكا"، كشف شد.

ورنيكه مي‌گفت در قسمتي از قشرمخ در نيم كره چپ مغز، ناحيه گيجگاهي كه هم‌اكنون "ناحيه ورنيكه" نام دارد، زبان پريشي آفازي رخ مي‌دهد.

آفازي، اختلاتي است در گفتار و زبان كه به علت ضايعه مغزي متعاقب ضربه يا جراحت مستقيم وارده به سر، اثابت گلوله يا تركش به مغز و نيز سكته‌هاي مغزي در افراد به وجود مي‌آيد.

افراد آفازيك معمولا دچار پاره‌اي اشكالات زباني مي‌شوند، به اين معنا كه در فهم و درك آنچه برايشان گفته مي‌شود،بيان افكار خودشان، خواندن، نوشتن اشاره، استفاده از اعداد و حروف اضافه در گفتار با مشكل مواجه مي‌شوند.

به علت همين ناتواني‌هاست كه ممكن است گفتارشان به صورت تلگرافي درآيد حتي ممكن است به عبارات كوتاه يا كلمات منفرد محدود شود.

 

تقسيم ريه يك مرد به دو قسمت و پيوند آنها به يك زن

۱۴سال پيش در چنين روزي، يك خانم فرانسوي طي يك عمل جراحي، دو ريه را كه حاصل تقسيم يك ريه مردي تنومند به دو بخش بود، دريافت كرد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا

 

 کاشف راه تشخيص بيماري سل

دكتر «كلمنس فن پيركوت» دانشمند اتريشي كه راه تشخيص وجود بيماري سل در بدن يك فرد از راه آزمايش پوست را كشف كرد 14 مه در سال 1874 به دنيا آمده بود. وي 55 سال زندگي كرد. عامل (ميکرب) بيماري سل توسط دکتر کخ آلماني کشف شده بود.

برگرفته ازwww.iranianshistoryonthisday.com



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services