هفدهم خرداد ماه
8/25/2008 12:53:52 AM

سالروز تولد فردريك بنگ

سالروز تولد " برنهارد لوريتز فردريك بنگ " دامپزشك دانماركي است كه در سال ‪۱۸۹۷م ، باسيل بروسلا آبورتوس " تب مالت " را كشف كرد.

"تب مالت " يكي از بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوانات است كه بصورت حاد يا مزمن بروز مي‌كند و در حيوانات بيشتر موجب گرفتاري دستگاه تناسلي ادراري و در انسان معمولا باعث ايجاد تب ، تعريق ، ضعف و بي‌حالي و كاهش وزن مي‌شود.

علائم بروسلا آبورتوس (تب مالت ) مي‌تواند در گوشت يخ زده به مدت سه‌هفته، در شير خام به مدت ‪ ۱۰روز، در پنير تازه تا سه ماه و در بستني و خامه نيز تا مدتي زنده بمانند و در گوشت نمك زده نيز ممكن است تا مدتي مقاومت كنند ولي از طرفي بوسيله دود دادن، منجمد كردن و نمك زدن گوشت آلوده، تعداد آنها در عرض چند روز شديدا كاهش مي‌يابد.

اين بيماري در نقاط مختلف دنيا وجود دارد و در حال حاضر در روسيه ، آفريقا، خاورميانه ، هند، اروپا و آمريكا شايعتر است و طبق گزارشات سازمان جهاني بهداشت، ساليانه حدود ‪ ۵۰۰هزار مورد ابتلا به تب مالت به اين سازمان گزارش مي‌شود.

برگرفته از سايت خبرگزاري جمهوري اسلامي

 

زادروز فرانسوا کنه

زادروز "فرانسوا كنه" اقتصاد دان قرن 18 فرانسه است که در سال 1694 به دنيا آمد.

    فرانسوا كنه يك پزشك فرانسوي بود كه با نوشتن كتاب « تابلو اكونوميك » وارد دنياي اقتصاد شد و او را موسس تفكر( مدرسه ) و سر گروه فيزيوكراتها قلمداد كرده اند كه بر اقتصاد كشاورزي و منابع طبيعي پاي مي فشردند. برخي مولفان زادروز كنه را پنجم ژوئن ذكر كرده اند.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services