بيست و يكم خرداد ماه
8/25/2008 12:56:56 AM

رمزگشايي تمام‌ساختارژنتيكي باكتري عامل‌سل

هشت سال پيش در چنين روزي دانشمندان موفق شدند، تمام ساختارژنتيكي باكتري عامل سل را رمزگشايي‌كنند.

سل، يك عفونت باكتريايي مسري حاد يا مزمن است كه به طور اوليه ريه‌ها را درگير مي‌كند ولي ممكن است به ساير اعضا گسترش يابد.

علت سل ، ناشي از عفونت ، در اثر ميكروب مايكوباكتريوم توبركولوزيس، است كه اين ميكروب در هوا از فردي به فرد ديگر منتقل مي‌شود.

گاوها نيز مستعد هستند و در واقع سل را از طريق شير غيرپاستوريزه منتقل مي‌كنند.

سل، زماني تحت كنترل بود ولي عمدتا به‌خاطر ايدز، فقر و سوء مصرف‌الكل و ساير داروها مجددا ظهور كرده‌است.

 

درگذشت ابوسعيد عبيدالله بن جبرائيل

"ابوسعيد عبيدالله بن جبرائيل "، از پزشكان برجسته اسلامي، ديده از جهان فروبست.

عبيدالله بن جبرائيل علاوه بر پزشكي در داروسازي هم از دانش و مهارتي بسزا برخوردار بود و از دانشمندان نامي قرن پنجم هجري به شمار مي‌رفت.

او در اين زمينه تاليفاتي چند دارد كه از آن ميان "مناقب الاطباء" "الروضه في‌الطب" و "الخاص في علم الخواص "را مي‌توان ذكر كرد.

 

تولد كيت رابرتز پورتر

"كيت رابرتز پورتر"، زيست شناس آمريكايي به دنيا آمد.

پورتر، تكنيك‌هاي مطالعه به وسيله ميكروسكوپ الكتروني ، براي مطالعه و تشخيص ساختار و اجزايي سلولي و بافتي را تكامل بخشيد.

يكي از تجهيزات بزرگ علمي ، ميكروسكوپ الكتروني است كه براساس قوانين نوري كار مي‌كند در اين دستگاه شارالكترون پر انرژي از يك منبع الكترون خارج شده و تحت شتاب به طرف هدف مي‌رود در مسير خود از روزنه‌هاي تعبيه شده در يك فلز عبور كرده و با عبور از لنزهاي مغناطيسي بر روي شي مورد نظر تابانده شده و در نتيجه بازتاب نور تصوير شي ديده خواهد شد.

"توپوگرافي شي " يا نقشه‌برداري، كه با آشكار كردن مشخصات سطح و بافت داخلي مي‌توان به خواصي مانند سفتي و ميزان ارتجاعي بودن آن پي‌برد از جمله اطلاعاتي است كه اين ميكروسكوپ ارايه مي‌دهد.

"مورفولوژي" يا ريخت شناسي از ديگر اطلاعات ارايه شده توسط اين ميكروسكوپ است. در ريخت شناسي از آن رو كه در اين رويت شكل و سايز ذرات مشخص است مي‌توان به سختي و استحكام پي برد.

همچنين ميكروسكوپ الكتروني مي‌تواند عناصر سازنده شي را مشخص نمايد بنابراين مي‌توان به خواصي مانند نقطه ذوب اكتيويته شي نيز دست يافت.

اين ميكروسكوپ ، چگونگي چيده شدن اتم‌ها را در مجاورت يكديگر ارايه داده و به اين ترتيب مي‌توان آن‌ها را از نظر رسانايي و خواص الكتريكي بررسي نمود.

برگرفته از سايت خبرگزار جمهوري اسلامي

 

در گذشت پروفسور چارلز كد

پروفسور« چارلز كد» زيست شناسي كه اكتشافات مهم در زمينه بيوشيمي و حساسيت ( آلرژي ) بدن و نقش هيستامين در اين عكس العمل كرده بود در 87 سالگي در گذشت. پروفسور كد سازنده داروي آنتي هيستامين بود. وي همچنين ثابت كرد كه هنگام پرواز با هواپيما ، خون بيشتري متوجه پاي سرنشينان هواپيما مي شود.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services