دوم تيرماه
8/25/2008 1:24:47 AM

سالگرد درگذشت يوناس ادوارد سالك

دوم تيرماه سالگرد درگذشت " يوناس ادوارد سالك " پزشك و محقق آمريكايي است كه نخستين واكسن كارآمد و بدون خطر را عليه بيماري فلج اطفال توليد كرد.

انجام واكسيناسيون تنها راه پيشگيري بيماري فلج اطفال است كه اين واكسن بصورت يك محلول خوراكي است.

سالهاست كه سازمان بهداشت جهاني مي‌كوشد بيماري فلج اطفال را در تمام دنيا ريشه‌كن كند.

اين سازمان و صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل (يونيسف) از سال ‪۱۹۸۸ ميلادي پروژه جهاني را آغاز كردند كه هدف آن واكسيناسيون تمام كودكان دنيا بود.

واكسيناسيون فلج اطفال كه با خوراندن مايع مخصوص صورت مي‌گيرد به دليل سادگي اجرا و كم بودن نسبي هزينه، قابل اجرا در اكثر نقاط دنيا است.

جمهوري اسلامي ايران از جمله كشورهاي توليدكننده اين واكسن در دنيا است كه همه ساله علاوه بر انجام واكسيناسيون كودكان ايراني ساكن در مناطق پرخطر از نظر اين بيماري ، نسبت به واكسيناسيون كودكان در مناطق مرزي كشورهاي همسايه نيز اقدام مي‌كند.

ويروس "فلج اطفال" از طريق دهان وارد بدن شده و با نشانه‌هاي مقدماتي مثل تب ، سردرد، تهوع و گلو درد آغاز مي‌شود.

اين نشانه‌ها كه مثل يك سرماخوردگي ساده هستند، علائم آن بعد ازچند روز كاملا برطرف مي‌شود و بيمار بهبود كامل پيدا مي‌كند.

اما در بعضي افراد بعد از مدت كوتاهي، بيماري دوباره عود مي‌كند و عود بيماري به مفهوم آن است كه ويروس خود را به خون رسانده و از طريق گردش خون به اعصاب مركزي رسيده‌است.

ويروس فلج اطفال بعد از آنكه به مغز و نخاع رسيد، با علائمي مثل سفتي گردن ، سر درد شديد، و درد عضلات همراه است كه گاه منجر به نوعي بي‌حسي و يا شل شدگي در گروهي از عضلات بدن مي‌شود.

برگرفته از سايت خبرگزاري جمهوري اسلامي

 

نگراني از وجود بيماري سل در آمريكا

 پي مرگ يك پرستار بيمارستان به نام «دبرا بردDeborah Byrd» از بيماري سل در آمريكا در ژوئن 2004 و بزرگ شدن قضيه در رسانه ها و ايجاد نگراني از اين بابت، همه كساني كه با اين پرستار در تماس بودند جهت آزمايش به بيمارستان احضار شدند. دبرا در بيمارستان شهر چساپيک ايالت ويرجينيا کار مي کرد و هنوز معلوم نيست که چرا درمان نشده است. قبلا گمان مي رفت در كشورهاي پيشرفته از جمله آمريكا، بيماري سل ناپديد شده باشد. ميكرب سل ( باسيل كخ ) كه از طريق تنفس منتقل مي شود ممكن است در بدن بسياري از افراد باشد، ولي تا بدن فرد بر اثر عواملي ديگر به ويژه نارسايي تغذيه و نبود استراحت و ابتلاء به بيماري هاي ديگر تضعيف نشده باشد امكان فعاليت به دست نمي آورد. واكسن پيشگيري از آن دهها سال است كه در دسترس و در برخي كشورها تزريق آن به كودكان اجباري است. با آزمايش پوستي وجود اين ميكرب در بدن قابل كشف است. علائم آن تب خفيف دائمي ، بي اشتهايي ، سرفه ، از دست دادن وزن و عرق كردن مخصوصا در ناحيه سر و گردن در خواب است. بيش از نيم قرن است كه داروي اين بيماري كه قبلا ميكرب آن در برابر داروها مقاومت مي كرد كشف شده و در دسترس است و مداوا بايد با استراحت و همراه با تغذيه كامل و تقويت نظام دفاعي بدن باشد. معمولا جاي اين بيماري در كشورهاي فقير و قحطي زده است.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services