نهم مهر ماه
9/2/2008 5:06:01 AM

روز سالمند

پیری  ، کاهش قوای روانی و جسمی است که در اثر گذشت زمان روی میدهد. تعریف پیری در کشورهای  مختلف با توجه به شرایط فرهنگی متفاوت است . در ایران سن پیری  تعریف نشده است ولی اگر شروع دوره پیری را زمان بازنشستگی کامل از خدمت محسوب کنیم طبق قانون تامین اجتماعی سن پیری  برای  مردان  60  سالگی و برای زنان 55 سالگی است  و طبق قانون استخدام کشوری  سن بازنشستگی برای  مردان و زنان 65 سالگی می باشد . به گفته  جامعه شناسان  مرحله سالمندی در زندگی انسان بخش سوم از دوران  زندگی اوست . باید به خاطر سپرد که  این گروه سنی جامعه همانند دیگر گروه ها و بلکه بیشتر احتیاجات عاطفی ، معیشتی ،   تفریحی   واجتماعی دارند.  بر اساس ماده 1200  قانون مدنی نفقه ابوین با رعایت قاعده الاقرب فالاقرب بر عهده اولاد و اولاد اولاد است . این ماده اگرچه بیانگر موارد حداقلی در روابط با سالمندان است و نفقه را تنها به عهده فرزندان می داند اما باید گفت که احتیاجات روحی و برآوردن مسایل و مشکلات روانی این قشر سنی جامعه ، ضروری تر می نماید .

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

سالروز درگذشت كوهن

نهم مهر ماه برابر با اول اكتبر ‪ ۲۰۰۶است. در چنين روزي در سال ‪ ۱۹۵۳ميلادي "ادوين ژوزف كوهن"، بيوشيمدان آمريكايي درگذشت.

اين پروفسور شيمي بيولوژيك دانشگاه "هاروارد"، در سال ‪ ۱۹۴۰براي نخستين بار تئوري " جداسازي پلاسما با اتانول سرد " را مطرح كرد. در اين تئوري پلاسما به اجزاء و فرآورده‌هاي مختلفي شكسته مي‌شد.

يكي از اين اجزاء "آلبومين"، پروتئيني با خاصيت "اسموتيك " قوي است.

آلبومين، "گاماگلوبولين" و " فيبرينوژن" جداسازي شده از پلاسما براي مصارف باليني مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

كوهن، در جريان جنگ جهاني دوم، در راس گروهي از شيميدانان، پزشكان و ساير محققان علوم پزشكي، استفاده از فرآورده‌هاي خوني پلاسما را براي درمان بيماران ممكن ساخت.

استفاده از سرم آلبومين به عنوان جانشين براي خون يا پلاسما و نيز استفاده از گاماگلوبوبين براي ايجاد حفاظت كوتاه مدت در برابر بيماري‌هايي چون " هپاتيت " و " سرخك " از ديگر اقدامات او به شمار مي‌رود.

 

سالروز استفاده از اشعه ايكس در مطالعات فيزيولوژي

در سال ‪ ۱۹۴۵در چنين روزي "والتر برادفورد كانن"، فيزيولوژيست و نورولوژيست آمريكايي براي نخستين بار از اشعه " ايكس " در مطالعات فيزيولوژي استفاده كرد.

كانن،در جريان جنگ جهاني اول بر روي شوك‌هاي " هموراژيك " و "تروماتيك" مطالعه و در سال ‪ ۱۹۳۰از واژه "هموستاز" براي چگونگي تنظيم و حفظ حرارت بدن استفاده كرد.

اشعه ايكس توسط "ويلهلم كنراد رونگتن" كشف شد و نخستين راديوگرافي از انسان هم توسط خانم " برتا" ، همسر رونگتن در روز ‪ ۲۲دسامبر سال ‪۱۸۹۵ ميلادي انجام شد.

ويلهلم كنراد رونتگن در حين انجام آزمايش‌هايي بر روي لامپ كاتدي، پرتو ناشناخته‌اي را كشف كرد كه خواص عجيبي داشت. اين فيزيك دان آلماني، اين پرتو جديد را به دليل ناشناخته بودنش اشعه ايكس ناميد كه بعدها با اين كه همه خواص آن را مي‌شناختند، با همين اسم معروف شد.

برخي مورخان علم ادعا مي‌كنند كه اشعه ايكس، يكي دو سال زودتر از رونتگن در دانشگاه " پنسيلوانيا" مشاهده شده بود، اما كسي اهميت خواص آن را تشخيص نداده بود.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services