دوازدهم مهر ماه
9/2/2008 5:16:03 AM

سالروز در گذشت لئو شترنباخ 

دكتر لئو شترنباخLeo Sternbach سازنده دهها نوع داروي خواب آور، آرامش بخش و ضد اضطراب از جمله ليبريوم و واليوم 28 سپتامبر 2005 در 97 سالگي در ايالت نيوجرسي آمريكا درگذشت. مهمترين اختراع او داروي جراحي بدون خونريزي است، ولي شهرتش به خاطر واليوم بود كه آن را جانشين ليبريوم كرد كه قبلا خود او آن را ساخته بود. دكتر شترنباخ نه تنها يك بيوكميست بلكه يك روانپزشك بود. وي درقلمرو امپراتوري اتريش به دنيا آمده بود و كار خود را در آزمايشگاههاي «لاروش» سويس آغاز كرده بود و سپس در لابراتوار هوفمان لاروش آمريكا به كار ادامه داده بود. شترنباخ كه برنده دهها جايزه و نشان علمي بود 43 سال پيش واليوم را ساخته بود.

برگرفته از www.iranianshistoryonthisday.com

 

سالگرد درگذشت مايكل اسميت

۱۲مهر برابر با چهارم اكتبر ‪ ۲۰۰۶است. شش سال پيش در چنين روزي "مايكل اسميت" بيوشيميدان انگليسي الاصل كانادايي و برنده جايزه نوبل شيمي ‪ ۱۹۹۳درگذشت.

وي به خاطر ابداع روش جهش زايي مبتني بر "اليگونوكلئوتيدها" در يك محل دلخواه كه مكان ايجاد و مطالعه جهش‌هاي ژني مختلف را فراهم مي‌كرد، اين جايزه را به همراه "كري.بي.موليس" كسب كرد.

گروهي از بيماري‌ها به واسطه حضور ژن جهش يافته ايجاد مي‌شوند. جهش ژني باعث مي‌شود كه اطلاعات مربوط به آن ژن تغيير كند. در اين صورت آن ژن، يا پروتئين‌هاي ناقص توليد مي‌كند و يا اصلا پروتئيني توليد نمي‌كند و كمبود همين پروتئين باعث ايجاد علائم بيماري خواهد شد.

جهش ژني ممكن است از نسلي به نسل ديگر منتقل شود و يا به صورت خود به خود در سلول زايا (اسپرم يا تخمك) ايجاد شود كه در اين صورت جهشي كه در سلول زاياي پدر يا مادر رخ داده است خود را در تمام سلول‌هاي بدن فرزند بروز مي‌دهد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا

 

پايگاه الكترونيكي خدمات پزشكي ايران هك شد

در اين روز در سال 1386 بخش اخبار پايگاه الكترونيكي خدمات پزشكي ايران توسط يك هكر به ظاهر عراقي هك شد.



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services