بيست و سوم آبان ماه
9/2/2008 6:06:52 AM

روز جهانی دیابت

با توجه به روند رو به رشد شهرنشینی، تحرک کم و ترویج شیوه زندگی و تغذ یه صنعتی در سراسر جهان، شیوع بیماری دیابت همانند ایدز موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان بهداشت و سلامت شده است. بیماری دیابت در دو نوع بروز می یابد که نوع اول درسنین پایین  و نوع دوم-  که حدود 90 درصد از مبتلایان را شامل می شود - معمولا در افراد بالای 30 سال بروز می کند . دیابت نوع دوم به دلیل این که دارای علایم ویژه ای نیست، تا مدت زیادی ناشناخته باقی می ماند و معمولا مبتلایان به دنبال یکی از عوارض ایجاد شده ناشی از دیابت همانند بیماری کلیوی، مشکلات بینایی و غیره به پزشک مراجعه می کنند. مهمترین علایم ابتلا به بیماری دیابت ،  پرنوشی، پرخوری و پرادراری است . وجود این بیماری در افراد چاق ودارای  سابقه  فشار خون بالا نسبت به سایرین بیشتر است .

داشتن سابقه سقط جنین بدون دلیل، سابقه مرده زایی و یا بدنیا آوردن نوزاد بیش از 4 کلیوگرم  نیز خطر ابتلای به بیماری دیابت را در  زنان افزایش می دهد .  کنترل وزن و تحرک بدنی ، قرار دادن سبزی، میوه و انواع غلات در رژیم غذایی و استفاده کمتر از چربی ها بویژه روغن جامد می تواند نقش مهمی در کاهش ابتلا به این بیماری داشته باشد.

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

سالروز تولد سر فردريك گرانت بانتينگ

 ‪ ۱۱۵سال پيش در چنين روزي "سر فردريك گرانت بانتينگ"، پزشك كانادايي ديده به جهان گشود.

وي در سال ‪ ۱۹۲۱به همراه "چارلزبست"، موفق شد تا هورمون انسولين را از پانكراس جدا كند.

تنها راه انتقال گلوكز از خون به داخل سلول‌هاي بدن به واسطه عمل هورموني به نام انسولين انجام مي‌گيرد.انسولين را غده كوچكي به نام پانكراس توليد مي‌كند كه در حاشيه معده قرار دارد.

مصرف غذاي حاوي شكر يا مواد نشاسته‌اي نظير نان و سيب زميني در حالت عادي، علامتي براي پانكراس است كه انسولين را به داخل جريان خون رهاسازد.

در ادامه،انسولين به گلوكز كمك مي‌كند كه وارد بافت‌هاي بدن شود و بدين صورت نقش كليد بازگشت قند خون به سطح طبيعي را ايفا مي‌كند.

 

سالروز تولد هانري دوتروشه

۲۳۰سال پيش در چنين روزي ، "هانري دوتروشه" فيزيولوژيست فرانسوي و كاشف پايده "اسمز" به دنيا آمد.

اسمز، در واقع همان انتشار آب است. انتشار مولكول‌هاي آب داراي نكات ويژه‌اي است كه از آن به پديده اسمز، ياد مي‌شود.

نكته مهم آن است كه مواد محلول در آب از غلظت بيشتر به سوي غلظت كمتر حركت مي‌كنند. خود مولكولهاي آب هم از جايي كه تراكم بيشتر داشته باشند به جايي كه تراكم و غلظت كمتر دارند انتشار مي‌يابند.

به عبارت ديگر هرچه محلولي رقيق تر باشد غلظت و تراكم مولكول‌هاي آب در آن بيشتر است و اگر در طرف ديگر غشاء محلول غليظ تري وجود داشته باشد تراكم مولكول‌هاي آب آن كمتر است.

بنابراين آب از محلول رقيق تر به سمت محلول غليظ تر جابه جا مي‌شود گويي كه محلول غليظ تر آب را به خود مي‌كشد. اين پديده را اسمز گويند.

دوتروشه، همچنين نخستين كسي بود كه به اهميت رنگدانه سبز گياهان، در استفاده از دي‌اكسيد كربن، پي‌برد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا

 

زيان آور بودن مصرف ويتامين « E » اضافي

طبق اعلاميه هاي 11 نوامبر 2004 چند مر كز تحقيقات پزشكي از جمله انجمن بيماري هاي قلب آمريكا و نشست پزشكي نيوارلئان ، مصرف روزانه بيش از از حدي معين و محدود ويتامين E « اي » شيميايي براي سالخوردگان و افرادي كه بنيه ضعيف دارند خطرناك است. قبلا اعلام شده بود كه مصرف روزانه اين ويتامين به درمان بيماري هاي قلبي كمك، از سرطان جلوگيري مي كند و باعث طول عمر مي شود كه با تحقيقات تازه معلوم شده است مصرف بيش از دويست واحد بين المللي آن در هر روز نتيجه عكس مي دهد و تاكنون باعث مرگ بسياري از بيماران قلبي شده است. در اين اعلاميه ها توصيه ها شده است كه ويتامين « اي » موجود درقرصهاي مولتي ويتامين زيان آور نيست زيرا كه در اين قرصها بيش از بيست واحد بين المللي ويتامين « اي » وجود ندارد. ويتامين « اي » موجود در مواد غذايي از جمله دانه ها ، مغر بادام و فندق و سبزيها زيان آور نيست.سال گذشته ( 2003 ميلادي ) تنها در آمريكا به ارزش 750 ميليون دلار قرص ( شيميايي ) ويتامين « اي » به فروش رفته بود كه از اين لحاظ پس از ويتامين « ث » قرار داشت.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services