بيست وهفتم دي ماه
9/3/2008 5:32:35 AM

زايمان در 66 سالگي

شانزدهم ژانويه 2005 در يك بيمارستان شهر بخارست يك زن رومانيايي كه در ماه مه امسال 67 سال مي شود يك دختر يك كيلو و چهارصد گرمي به دنيا آورد. ادعا شده است كه اين بانو، سالخورده ترين زني است كه فرزند به دنيا آورده است. وي دوقلو آبستن بود كه روز 16 ژانويه يكي از دو جنين كه او هم دختر بود در زهدان او فوت شد و پزشكان مجبور شدند با اين كه از حاملگي بيش از 33 هفته نمي گذشت دختر دوم را به طريقه عمل سزارين به دنيا آورند. زائو كه «ادريانا ليسكوAdriana Lliescu» نام دارد استاد دانشگاه و مولف كتاب كودكان است. پزشكان 33 هفته پيش از آن ، اين دو نطفه را كه از تركيب اسپرم و تخمك يك زن و مرد جوان و سالم در لوله آزمايش به وجود آمده بودند در رحم بانو « ادريانا » كه در آن سن و سال خواهان بچه بود قرار داده بودند و دو نطفه در رحم رشد و نمو كرده و به جنين تبديل شده بودند. به اين ترتيب؛ بانو ادريانا هم داراي فرزند شده است و هم شهرت. طفل كه نام « اليزا ماريا » بر او نهاده اند سالم است و پس از رسيدن به وزن دو كيلو گرم به خانه منتقل خواهد شد.

برگرفته از سايت www.iranianshistoryonthisday.com

 

سالگرد در گذشت ريچارد لاور

 ‪ ۳۱۶سال پيش در چنين روزي،"ريچارد لاور"، پزشك و فيزيولوژيست انگليسي و مبتكر ايده انتقال خون در گذشت.

لاور در سال ‪ ۱۶۶۵نخستين انتقال خون را در دو قلاده سگ انجام داد كه هر دو حيوان زنده ماندند.

وي در سال ‪ ۱۶۶۶نخستين انتقال خون به يك انسان را انجام داد، ولي اين اقدام وي جايي ثبت نشد.نخستين انتقال خون ثبت شده به انسان را دكتر "ژان باپتيست دنيس" فرانسوي در سال ‪ ۱۶۶۷انجام داد.

نخستين بيمار دنيس، پسر نوجواني بود كه تب بسيار شديدي داشت ولي به طور معجزه‌آسايي پس از تزريق خون به وي، جان سالم به در برد.به اين نوجوان ‪ ۰/۲۵ليتر خون بره تزريق شده بود.

دومين بيمار دنيس كه چندان خوش شانس هم نبود،"آنتوني موروي"، خدمتكار جواني بود كه به خاطر درمان جنونش به او خون گوساله تزريق كردند.

نخستين انتقال خون براي آنتوني تاثيري مثبت داشت، اما او بعد از دومين بار تب كرد و مرد.بيوه موروي، به اتهام سهل انگاري از دنيس شكايت كرد و دنيس هم او را به اتهام زدن تهمت به دادگاه كشاند.

به دنبال اين ماجرا، انتقال خون در بيشتر قسمت‌هاي اروپا ممنوع شد تا اينكه "كارل لنداشتاينر"اتريشي گروه‌هاي خوني اصلي را تشخيص داد.

 

سالروز تولد اگوست فردريش لئوپولد وايزمن

در چنين روزي در سال ‪" ۱۸۳۴اگوست فردريش لئوپولد وايزمن" زيست- شناس و ژنيتيكدان آلماني و مخالف معروف توارث صفات اكتسابي، متولد شد.

وايزمن در آزمايش مشهور خود، دم موش‌ها را در چندين نسل قطع و مشاهده كرد كه باز هم موش‌هايي كه به دنيا مي‌آيند، داراي دم هستند.

 

سالگرد در گذشت كلارنس اروين مك كلانگ

۶۱سال پيش هم، در چنين روزي ، "كلارنس اروين مك كلانگ" ژنتيك دان و ديرين شناس آمريكايي و كاشف نقش كروموزوم‌ها در تعيين جنسيت، در گذشت.

او نخستين كسي بود كه دريافت دو نوع اسپرم با دو نماي كروموزمي متفاوت وجود دارد كه به تشكيل فرزنداني با جنسيت مختلف ، منجر مي‌شوند.

بر گرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services