پنجم بهمن ماه
9/3/2008 5:40:48 AM

عمل تعويض قلب بدون خارج ساختن قلب از كار افتاده

دكتر كريستيان بارنارد پيشتاز عمل پيوند قلب در جهان، 25 ژانويه سال 1974 در كيپ تاون فدراسيون آفريقاي جنوبي بدون خارج كردن قلب ازكارافتاده يك بيمار، يك قلب سالم در بدن او پيوند زد ـ كاري كه بعدا هم تكرار نشده است. در آن زمان هنوز داروي جلوگيري از رد عضو خارجي توسط بدن ، ساخته نشده بود و بارناد دست به اين تجربه زد تا اگر قلب پيوندي از سوي بدن رد شود قلب پيشين ، گرچه معيوب ، باعث ادامه حيات بيمار شود. دكتر بارنارد هفت سال پيش از آن در دسامبر سال 1967نخستين عمل پيوند قلب در جهان را انجام داده بود كه اينك به صورت يك عمل جراحي عادي در آمده است . وي كه در اكتبر 1922 در يك خانوده چوپان به دنيا آمده بود در دوم سپتامبر سال2001 درجريان سفر به قبرس در اين جزيره دچار مرگ ناگهاني شد.بار نارد از سال 1983 به سبب تورم مفاصل دست ، از عمل جراحي دست كشيده بود. يكي از بيماران او با قلب پيوندي 23 سال عمر كرد.

برگرفته سايت iranianshistoryonthisday.com

 

عمل تعويض قلب بدون خارج ساختن قلب از كار افتاده

در چنين روزي در سال ‪ ۱۹۷۴نيز نخستين پيوند قلب انساني با حفظ قلب قبلي بيمار، توسط دكتر "كريستين بارنارد" در آفريقاي جنوبي انجام شد.

پروفسور برنارد، جراح مشهور اهل آفريقاي جنوبي اين عمل را سه سال پس از عمل دكتر "جيمز هاردي" كه قلب يك حيوان را به انسان پيوند زده بود ، انجام داد.

 

سالگرد در گذشت كيوشي شيگا

۵۰سال پيش در چنين روزي "كيوشي شيگا" باكتري شناس ژاپني و كاشف "باسيل شيگلا" و توصيف‌كننده اسهال خوني ناشي از آن، درگذشت.

شيگلاها، دسته‌اي از خانواده باكتري‌هاي روده‌اي هستند كه در انسان اسهال خوني همراه با دل درد ايجاد مي‌كنند.

سابقه شناسايي كلي اين بيماري به قرن چهارم ميلادي بر مي‌گردد كه در آن زمان غالبا سبب مي‌شد كه در يك زمان، تعداد زيادي از سربازان مبتلا، به استراحت كامل مجبور شوند.

انتشار اين بيماري به صورت اپيدمي (همه‌گيري) در سال ‪ ۱۸۸۸در فرانسه ثابت شد.

شيگا، باكتري شناس ژاپني براي نخستين بار در سال ‪ ۱۸۹۶نخستين نوع اين گروه را جدا كرد و آن را "باسيل ديسانتري" ناميد كه بعدها به نام "باسيل شيگلا" معروف شد.

همه‌گيري ناشي از اين باسيل بيشتر در شيرخوارگاه‌ها، اردوهاي تابستاني، سربازخانه‌ها، پرورشگاه‌ها، زندان‌ها، بيمارستان‌هاي رواني، نواحي بلا زده و محل‌هاي پرجمعيت با شرايط نامناسب بهداشتي مشاهده مي‌شود.

شيگلاها، از راه روده و مدفوع دفع شده و از راه دهان وارد دستگاه گوارش مي‌شوند.

اين باكتري‌ها معمولا در مخاط روده جايگير شده و در خون و احشا داخل نمي‌شوند. محل اصلي هجوم باكتري و ضايعات ايجاد شده در انتهاي روده كوچك و سراسر كولون است.

كودكان بين يك تا ‪ ۱۰ساله، بيش از همه به اين بيماري مبتلا مي‌شوند و با افزايش سن، درصد ابتلا به آن كاهش مي‌يابد.

دل پيچه شديد، شل شدن مدفوع و بيرون روي در هر نيم ساعت يا بيشتر كه همراه مخاط، خون يا چرك است، تب، ضعف و بي‌حالي و استفراغ از جمله نشانه‌هاي اسهال خوني است.

اسهال خوني عبارت است از التهاب پوشش داخلي روده بزرگ كه با علايمي از قبيل اسهال و تب همراه است.

باكتري موسوم به باسيل شيگلا همراه مدفوع دفع مي‌شود و چنانچه بعد از توالت، دستها شسته نشوند، آلودگي انتقال يافته، سپس اين باكتري از راه تماس پخش مي‌شود.

اسهال خوني، بويژه براي كودكان خطرناك است زيرا ممكن است باعث بي‌آب شدن بدن (‪ (Dehydrationشود.

 

سالروز تولد تئودوسيوس دوبژانسكي

همچنين، ‪ ۱۰۷سال پيش در چنين روزي، "تئودوسيوس دوبژانسكي" ژنتيكدان اوكرايني‌الاصل آمريكايي به دنيا آمد.

دوبژانسكي، براي نخستين بار نظريه تكامل داروين را به وسيله ژنتيك توضيح داد و مفهوم تنوع ژنتيكي را تشريح كرد.

داروين در كتاب "منشاء انواع و نظريه انتخاب طبيعي " در خصوص نظريه حيات معتقد است كه بحث تكامل با تداخل در انتخاب طبيعي كامل مي‌شود.

بر اساس اين تئوري انواع و اقسام گونه‌هاي حيات طبق شرايط محيطي تغيير مي كنند و امكان اين وجود دارد كه يك متغير عمده بر اثر همين انتخاب طبيعي ساختار كامل يك گونه حيات را تغيير دهد.

 

براي نخستين بار فلوئور زني به آب آشاميدني بصورت گسترده انجام شد

در چنين روزي در سال ‪ ۱۹۴۵براي نخستين بار در جهان فلوئور زني به آب آشاميدني به صورت گسترده در شهر "گراند راپيدز" ميشيگان انجام شد.

برگرفته از سايت خبرگزاي ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services