بيست و هشتم اسفند ماه
9/7/2008 2:53:07 AM

تحریم جشن نوروز

در چنین روزی درسال 1341  ه ش حضرت آیت الله میلانی جشن نوروز را تحریم کرد   . مردم بنا به سنت گذشته که همه ساله حلول بهار را جشن می گرفتند در آن سال به دلیل بر گزاری رفراندوم متقلبانه شاه  ، به پیروی از حکم مراجع عظام تقلید از جمله حضرت امام خمینی ره وحضرت  آیت الله میلانی آن سال را جشن نگرفتند . در مدرسه های علوم دینی به همین مناسبت پرچمی سیاه نگاشته شد و بر روی آن قید شده بود : امسال مسلمین عید ندارند . بسیاری از روحانیان نیز نوار سیاه رنگی به نشانه عزا بر سینه خود نصب کرده بودند .

ریشه این امر را می توان در اصول ششگانه شاه دانست که در آن به اصول اسلام حمله شده بود . محمد رضا پهلوی در نوزدهم دی ماه  سال 1341 ه ش اصول ششگانه شاهنشاهی وبه اصطلاح اصول انقلاب سفید را اعلام کرد . شاه که در جریان لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی دچار شکست سخت و مفتضحانه ای شده بود به منظور جبران شکست خود ، اصول ششگانه شاه و ملت  یا انقلاب سفید را به عنوان رفورم اقتصادی - سیاسی در کشور به همه پرسی نهاد . حضرت امام خمینی ره این بار نیز با در یافت نوع توطئه ای که در حال شکل گیری بود  با دعوت از علما خواست که نسبت به این اقدام ابراز انزجار کنند . پس از  آن قرار شد که آیت الله روح الله کمالوند، شاه را ملاقات کرده و هدف او را در باره این رفراندوم جویا شود . شاه به جای اتخاذ موضعی معقول و شفاف ،  نسبت به این که علمای ایران همانند علمای دیگر کشور ها دعاگو و متشکر از شاهنشاه کشور شان نیستند گله کرد . پس از بازگشت آیت الله کمالوند مراجع بزرگ قم به این منظور جلسه ای تشکیل دادند که نتایج آن  در بهمن ماه همان سال رخ نمود . سرانجام  شورای وزیران وقت ، در مصوبه ای زمان رفراندوم اصول شش گانه معروف به انقلاب سفید را  ششم  بهمن ماه  همان سال اعلام کرد . رفراندوم  از سوی امام خمینی ره و قشرهای مختلف مردم تحریم شد . امام ره در جلسه ای که به همین منظور  براى تعیین خط مشى مبارزه تشکیل شد، در آغاز شرایط حساس پیش آمده را تشریح کردند وفرمودند:" آقایان توجه داشته باشند که با وضعى که پیش آمده، آینده تاریک و مسئولیت ما سنگین و دشوار مى‏باشد... آنکه روبه‏روى ما قرار دارد و طرف خطاب و حساب ما مى‏باشد، شخص شاه است که در مرز مرگ و زندگى قرار گرفته ... خطرى که اکنون عموم مردم را تهدید مى‏کند بزرگتر از آن است که بتوان از آن چشم پوشید... ملت اسلام در معرض فنا و نیستى قرار خواهد گرفت... کارى که از ما ساخته است، بیدار کردن و متوجه ساختن مردم است آن وقت‏خواهید دید که داراى چه نیروى عظیمى خواهیم بود که زوال ناپذیر است و توپ و تانک هم حریف آن نمى‏شود." پس از بیانات امام خمینى‏قدس سره قرار شد که مراجع و مقامات روحانى، هر یک با صدور اطلاعیه‏اى با رفراند وم مخالفت نموده دست‏به افشاگرى علیه رژیم بزنند. اولین اعلامیه را امام ره در پاسخ سؤال جمعى از متد ینین تهران که نظر ایشان را درباره  رفراندوم خواسته بودند بامداد سه‏شنبه 2/11/1341 صادر کردند و طى آن اعلام داشتند:" ... معلوم نیست چه مقامى صلاحیت دارد رفراند وم نماید... به نظر مى‏رسد این رفراند وم اجبارى، مقدمه براى از بین بردن مواد مربوط به مذهب است ... علماى اسلام وظیفه دارند هر وقت‏براى اسلام و قرآن احساس خطر کردند، به مردم گوشزد کنند... ". در پى اعلامیه امام، دیگر مراجع نیز اعلامیه‏هایى صادر کردند و اعتراض قانونى و تکالیف شرعى خود را به آگاهى اولیاى امور رساندند . شاه اما رفراندوم خود را انجام داد و عصر همان روز رسانه های گروهی رژیم اعلام کردند که "اصول پیشنهادی شاهنشاه با استقبال پر شور و بی نظیر ملت ایران روبرو شده است . همه طبقات برای شرکت در انقلاب کبیر شاهنشاه به خیابانها آمدند و اصول ششگانه با پنج میلیون و ششصد هزار رای موافق در مقابل چهار هزار و صد و پنجاه رای مخالف به تصویب رسید ."  پس از اعلام این خبر کندی رییس جمهور وقت آمریکا طی تلگرافی خشنودی خود را از این واقعه ابراز داشت و سفیر انگلیس نیز مراتب خشنودی خود را اعلام کرد . 

برگرفته از سايت خبرگزاري مهر

 

سالروز تولد اوارتس امبروز گراهام

 ۱۲۴سال پيش در چنين روزي، "اوارتس امبروز گراهام" جراح آمريكايي و نخستين كسي كه عمل جراحي برداشتن يك ريه را انجام داد به دنيا آمد.

گراهام اين عمل را در پنجم آوريل سال ‪ ۱۹۳۳بر روي يك بيمار مبتلا به سرطان ريه در بيمارستان "بارنس" واقع در "سنت لوييس"انجام داد.

سرطان ريه و سرطان سينه كشنده‌ترين سرطان‌ها در زنان محسوب مي‌شوند. سرطان ريه جايگاه اول را در ميان سه سرطان كشنده بزرگ به خود اختصاص داده است و در حال افزايش در ميان زنان است.

سرفه دايم (اغلب همراه با خلط خوني)، تنگي نفس، درد قفسه سينه و ذات‌الريه عودكننده، از علامت‌هاي مهم سرطان ريه هستند.

اين سرطان مي‌تواند به مغز، استخوان، كبد و غدد فوق‌كليوي نيز انتشار يابد كه در اين صورت اين اعضا نيز مشكلات و علايمي را نشان خواهند داد.

امروزه، جراحي‌هاي جديدتر و كمتر تهاجمي، به همراه تركيبي از اشعه درماني و شيمي درماني قبل و بعد از عمل جراحي، ميزان بقاء مبتلايان را افزايش داده است.

جراحي‌هاي باز قفسه سينه براي برداشتن تومورهاي مرحله اول، معمولا ميزان بقاي ‪ ۶۵درصدي دارند كه هم‌اكنون پزشكان، بيشتر جراحي باز انجام مي‌دهند و تعداد جراحاني كه بتوانند جراحي با كمك ويدئوسكوپي انجام دهند، اندك است.

در قديم، پس از عمل جراحي براي بيماران سرطان ريه، شيمي درماني انجام نمي‌شد و پزشكان فكر مي‌كردند كه در صورت عود سرطان، با پيگيري و كنترل بيماران مي‌توانند مجددا تومور سرطاني را بردارند، ولي براساس مطالعات انجام شده، شيمي درماني بيماران ريه، حتي اگر پس از جراحي، بيماري نداشته باشند، پيامدها را به مراتب بهتر كرده است.

پيشرفت ديگري در زمينه درمان، اشعه‌درماني و شيمي‌درماني است كه با آن تومورهاي سرطاني مرحله سه، پيش از عمل با اشعه و شيمي درماني ضعيف مي‌شوند و با اين كار ميزان بقاي پنج ساله از پنج درصد به ‪ ۳۵درصد افزايش مي‌يابد.

برگرفته از سايت خبرگزاري ايرنا



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services