موفقيت محققان در درمان ضايعات قلب، قرنيه، غضروف و استخوان با سلول‌هاي بنيادي
9/27/2009 1:40:51 AM

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

رييس پژوهشكده «رويان» جهاد دانشگاهي با تشريح فعاليت‌ها و دستاوردهاي گسترده اين موسسه در حوزه‌هاي مختلف تحقيقات شبيه سازي، سلول درماني، طب توليد مثل و درمان ناباروري از كارآزمايي‌هاي باليني براي كاربرد سلول‌هاي بنيادي بالغ در ترميم ضايعات ناشي از انفاركتوس قلبي،سوختگي قرنيه، بيماري‌هاي دژنراتيو كبد،ايسكمي اندام تحتاني و ضايعات استخواني و غضروفي در اين پژوهشكده خبر داد.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر حميد گورابي، رييس دهمين جشنواره بين‌المللي تحقيقاتي «رويان» كه در مراسم اختتاميه دهمين جشنواره بين‌المللي تحقيقاتي رويان و دهمين كنگره بين‌المللي باروري و ناباروري و پنجمين كنگره بين‌المللي فن آوري سلول‌هاي بنيادي «رويان» سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: ‌از 18 سال پيش، پژوهشكده رويان به حيطه پزشكي توليدمثل قدم گذارد، حيطه‌اي كه در آن زمان همچون مبحث سلول‌هاي بنيادي در حال حاضر، داغ و پرهيجان بود. ژرف نگري و عشق به خدمت مردم و تحقيق در بنيانگذار آن و القاي آن به همكارانش حركتي خودجوش را در اين موسسه بنا گذارد كه حاصل آن پيشرفت‌هاي مستمر علمي بوده است.

وي ادامه داد: آنچه كه موجب شد يك موسسه غير دولتي در درون نهاد جهاد دانشگاهي بدون سرمايه نخستين مناسب و با كمك افراد خير شكل گيرد و در عين حال بدون ديدگاه انتفاعي و خصوصي رشد پيدا كند و سرانجام با حركت‌هاي قابل قبولي علمي، خود را به دولت بقبولاند، فرآيندي بس در خور توجه و آموزنده است.

گورابي با اشاره به ارتقاي پژوهشكده رويان و تشكيل سه پژوهشكده پزشكي توليد مثل، سلول‌هاي بنيادي و بيوتكنولوژي جانوري در درون موسسه رويان افزود: پژوهشكده پزشكي توليدمثل با هدف بالا بردن نرخ باروري به همراه ارتقا سلامت جنين در شش گروه به تحقيق مي‌پردازد.

وي تصريح كرد: زمينه‌هايي همچون تغيير در پروتكل‌هاي تحريك تخمداني براي افزايش كارايي آنها و جلوگيري يا تخفيف عوارض ناشي از سندرم هايپراستيموليشن، بهبود شرايط لانه گزيني جنين، كاربرد روش‌هاي كمتر تهاجمي جراحي براي رفع نواقص آناتوميك، شناسايي عوامل سقط‌هاي خود به خود، روش‌هاي بهبود پارامترهاي اسپرمي، بدخيمي‌هاي همراه با ناباروري مردان، پرتوميكس اسپرم، تصويرنگاري در تشخيص علل ناباروري، انجماد بافت تخمدان، تاثير راديكال‌هاي آزاد بر سلول‌هاي جنسي، آثار فارماكوژنتيك داروهاي مورد استفاده در تحريك تخمدان، ‌اپيدميولوژي و اخلاق پزشكي توليد مثل از اصلي ترين محورهاي تحقيقاتي پژوهشكده پزشكي توليد مثل است.

گورابي همچنين درباره فعاليت‌ها در بخش كلينيك پژوهشكده توليدمثل اظهار كرد: اين پژوهشكده با انجام ساليانه 3500 تا 4000 سيكل درماني ART و با ميزان موفقيت قابل قبول، انجام روش‌هاي اسكرين و تشخيص ژنتيكي پيش از لانه گزيني،‌ بلوغ آزمايشگاهي تخمك به همراه پروتكل‌هاي تحريك تخمداني حداقل، انجماد سريع تخمك و جنين، انتقال جنين در مرحله بلاستوسيست و تمام اقدامات تشخيصي و درماني ديگر كه براي درمان زوج‌هاي نابارور لازم است به همراه بيش از 50 مرگز ديگر درمان ناباروري كشور،‌ بيماران ايراني را از مراجعه به خارج از كشور براي درمان بي نياز كرده و شاهد درمان بيماران خارجي در ايران نيز مي‌باشيم.

رييس پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي با بيان آنكه سه گروه تحقيقاتي و يك مركز سلول درماني ساختار پژوهشكده سلول‌هاي بنيادي را تشكيل مي‌دهند، تصريح كرد: در پژوهشكده سلولهاي بنيادي رويان ضمن تعميق دانش پايه و شناخت هرچه بهتر سلولهاي بنيادي، رساندن دستاوردهاي اين تحقيقات از آزمايشگاه به بستر بيمار به عنوان يك هدف جدي پيگيري مي‌شود.

وي، توليد لاين‌هاي سلولهاي بنيادي مختلف از جمله جنيني و IPS (سلول‌هاي بنيادي پرتوان القايي)، انواع تمايزهاي مختلف سلول‌هاي بنيادي، مطالعات ترميمي در مدل‌هاي حيواني با پيوند سلول‌هاي بنيادي و يا سلول‌هاي تمايز يافته از آنها، توليد موشهاي ترانس ژن با دستكاري سلول‌ها‌ي بنيادي جنيني، ‌مهندسي بافت، شبكه‌هاي تنظيمي باز برنامه نويسي سلول‌هاي پر توان القايي و ژن‌هاي عمده دخيل در تمايز سلول‌هاي بنيادي، كارآزمايي‌هاي باليني براي كاربرد سلول‌هاي بنيادي بالغ در ترميم ضايعات ناشي از انفاركتوس قلبي، ضايعات سوختگي قرنيه، بيماري‌هاي دژنراتيو كبد، ايسكمي اندام تحتاني، ضايعات استخواني و غضروفي از جمله تحقيقات پژوهشكده سلول‌هاي بنيادي عنوان كرد.

گورابي اظهار داشت: در مركز سلول درماني اين پژوهشكده اكنون خدمات درماني به بيماران پوستي مبتلا به وتيليگو، سوختگي قرنيه و ضايعات استخواني و غضروفي ارائه مي‌شود.

رييس پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي اضافه كرد: همچنين پژوهشكده بيوتكنولوژي جانوري متشكل از سه گروه و يك مركز ارائه خدمات با هدف توليد پروتئين‌هاي نوتركيب از طريق فن آوري توليد مثل و مهندسي ژنتيك فعاليت مي‌كند و دستيابي به فن آوري كلونينگ با توليد بره، گوساله‌ها و بزهاي شبيه سازي شده و رسيدن به ميانه راه براي توليد حيوانات ترانس ژن بزرگ براي توليد پروتئين‌هاي نوتركيب در شير آنها و همچنين توليد پروتئين‌هاي نوتركيب در سلول‌هاي دستكاري شده ژنتيكي، ‌اندكي از دستاوردهاي اين پژوهشكده است.

به گزارش ايسنا، وي با اشاره به سابقه 10 ساله برگزاري موفق جشنواره‌هاي رويان خاطر نشان كرد: 10 سال پيش جشنواره رويان با اهدافي همچون توسعه تحقيقات در زمينه پزشكي توليدمثل، حمايت از محققان جوان و از همه مهم تر برقراري همكاري‌هاي علمي بين المللي توسط زنده ياد دكتر سعيد كاظمي آشتياني پايه گذاري شد. 72 طرح حاصل فراخوان نخستين دوره جشنواره بود ولي خيلي زود با توجه به صداقت و بي طرفي در بررسي طرح‌ها و قضاوت عادلانه و منصفانه در مورد آنها اعتمادي عميق بين محققان و برگزاركنندگان آن به وجود آمد. اكنون جشنواره با توجه به وجهه علمي معتبري كه يافته است، آزموني براي محك زدن محققان جوانمان در عرصه يك رقابت سالم به شمار مي‌رود و منافع مالي در آن كمتر مورد توجه است و اين رشد و بالندگي مديون ژرف انديشي بنيانگذاران آن و از سوي ديگر تمام داوران برجسته‌اي است كه به دور از هرگونه تعصبي به قضاوت طرح‌ها نشسته‌اند.

رييس دهمين جشنواره بين المللي تحقيقاتي رويان افزود: در اين دوره تعداد 253 طرح تحقيقاتي از 41 كشور جهان به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه بيش ترين طرح‌ها به ترتيب از كشورهاي آمريكا، ايران، ايتاليا، چين، تركيه و ژاپن بوده است.

گورابي اضافه كرد: داوري جشنواره در سه مرحله صورت پذيرفت؛ در مرحله اول طرح‌ها بر اساس تعداد مقالات و ضريب نفوذ مجلاتي كه در آنها به چاپ رسيده‌اند، امتياز دهي و با افزودن ضريب نوآوري طرح‌ها كه تابعي از ميزان مقالاتي است كه در موضوع طرح در ساليان اخير منتشر شده، رتبه بندي شدند. سپس در مرحله بعد 10 طرح برتراز هر گروه بر اساس رتبه بندي فوق به داوران داخلي و خارجي براي اظهار نظر ارسال شدند كه در جلسه نهايي كه با حضور داوران برجسته داخلي تشكيل شد در پنج گروه ناباروري مردان، ناباروري زنان، ‌ژنتيك ناباروري، جنين شناسي و سلولهاي بنيادي، طرح برتر هر گروه تعيين شد.

وي در پايان با تشكر از شركت‌كنندگان، داوران و برگزاركنندگان جشنواره ابراز اميدواري كرد كه برندگان جشنواره و همچنين تمامي سخنرانان مدعو و ميهمانان خارجي كنگره همچون سالهاي گذشته سفير صلح و دوستي ملت ايران به تمام جهانيان باشند و از طريق تحقيقات مشترك علمي شاهد پيوند ملت ايران و ساير ملل دنيا باشيم.  

8807059


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services