فقر، اعتیاد و بیکاری سلامت روان جامعه را مختل می کند
12/16/2015 8:14:24 AM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران-ایرنا- استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به عوامل اجتماعی در بیماریهای روانی گفت: عوامل متعددی همچون فقر، بیکاری، اعتیاد و دیگر تنش های اجتماعی سلامت روان را به مخاطره می اندازند و هر جامعه ای بتواند این وضعیت را کنترل و مهار کند سلامت روان در جامعه را بهبود می بخشد.

همایون امینی متخصص اعصاب و روان روز جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بیماری های روانی بیماری های چند عاملی هستند، گفت: عوامل بیولوژیک، زیستی و ژنتیک بخشی از آنها هستند ولی مهمترین بخش عوامل اجتماعی همچون فقر، بیکاری، اعتیاد و تنش های اجتماعی، در مشکلات روانی جامعه تاثیر گذار هستند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نقش بیکاری در سلامت روان گفت: اگر دولت برنامه ای داشته باشد که میزان بیکاری را یک درصد کاهش دهد به همان تناسب می تواند میزان اعتیاد و در ادامه سلامت روان را بهبود بخشد و بر اساس شعار جهانی در پیشگیری از مشکلات روانی 'با یک دلارهزینه در بهبود سلامت روان می توان چهاردلار صرفه جویی کرذ'.
وی بر نقش سازمان ها و نهادهای متعدد در سلامت روان جامعه تاکید کرد و گفت: فاکتورهای متعدد اجتماعی در بحث سلامت روان وجود دارد که بدون شک وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به تنهایی نمی تواند نقش موثری ایفا کند و دیگر بخش ها باید در راستای کاهش ریسک های موجود اجتماعی که سلامت روان را به خطر می اندازد تلاش کنند.
امینی افزود: برای هزینه در بخش های سلامت روان جامعه به یک مطالعه کارشناسی نیاز است تا عوامل خطر را شناسایی کنیم و در راستای کاهش و از بین بردن آن حرکتی رو به جلو داشته باشیم.
وی با اشاره به نقش لایه های درونی جامعه در سلامت روان گفت: مدارس باید مهارت های مواجهه با استرس در جامعه را آموزش دهند و با تعریف سبک صحیح زندگی قدرت کنترل استرس های روزانه را برای افراد فراهم کنند و همچنین خانواده ها با آموزش و آگاهی، قدرت نه گفتن به عوامل خطر را به اعضای خانواده خود بیاموزند تا اگر افراد وارد محیط های پراسترس و خطرزا شدند بتوانند با آن استرس به خوبی مقابله کنند و شرایط را کنترل کنند.

تنظیم: عادل پازیار ** انتشار:برزآبادی

9608047


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services