جنس خاطرات چیست؟
1/27/2018 11:37:01 PM

خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا

تهران – ایرنا - محققان دریافتند یک پروتئین به نام AKT که سه شکل متفاوت دارد و هریک نوع خاصی از سلول‌های مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند، یکی از اولین پروتئین‌های مورد استفاده مغز برای ذخیره خاطرات است.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، پروتئین AKT در دهه 1970 میلادی به عنوان یک آنکوژن، یعنی ژنی که قادر است به تومور سرطانی تبدیل شود و به عنوان یکی از عوامل بروز مجموعه‌ای از بیماری‌ها، شناخته شد. اما اخیرا به عنوان یک عامل کلیدی شکل‌پذیری سیناپس‌ها معرفی شده است. شکل‌پذیری سیناپس‌ها در واقع توانایی مغز در تقویت ارتباطات سلولی در واکنش به تجربیات است.
بر اساس این تحقیقات مغز انسان برای ذخیره خاطرات از پروتئین‌ها استفاده می‌کند و AKT یکی از اولین پروتئین‌های مورد استفاده مغز است. اما تمام انواع این پروتئین به صورت یکسان تولید نمی‌شوند.
برای بررسی این موضوع محققان عملکرد سه گونه مختلف پروتئین را در مغز موش‌ها مورد بررسی قرار دادند. در نتیجه این تحقیقات معلوم شد AKT1 در تمام نورون‌ها یافت می‌شود و مهمترین شکل این پروتئین در ایجاد انعطاف‌پذیری سیناپسی است.
گونه AKT2 صرفا در سلول‌های ستاره‌ای شکل astroglia موجود در مغز و نخاع که معمولا در اثر جراحت یا آسیب‌های مغزی و نخاعی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، یافت می‌شود. گونه AKT3 نیز ظاهرا نقش کلیدی در رشد مغز دارد.
پیش از این تصور می شد تمام گونه‌های AKT‌رفتار یکسانی در مغز دارند. در این تحقیقات برای اولین بار محققان اشکال مختلف این پروتئین را به طور دقیق مورد بررسی قرار دادند و عملکردهای آن را در مغز شناسایی کردند. نتایج این تحقیقات راه را برای درمان‌های هدفمند انواع بیماری ها از آلزایمر و اسکیزوفرنی گرفته تا سرطان مغز هموار می‌کند.

مترجم: سپیده کاشانی** انتشار:گلشن

9611034


منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services